Publicerad: 2016-09-01

1966 års tandläkare – på återbesök i Umeå

NYHET De kom till Umeå i januari 1963, sedan de läst ett första år på Karolinska. Efter 50 år som verksamma tandläkare är nu 17 av de 22 tandläkare som tog examen hösten 1966 på återbesök, som alumner. I ett helt annat Umeå.

1966 års Umeå stad hade nyligen inkorporerat Teg och Umeå landskommun, och hade en sammanlagd befolkning om drygt 60.000 invånare, varav 40.000 i tätorten. Stadsdelarna Berghem och Ålidbacken var nästan färdiga – med stadens första studentrum i den nya höghusen(!) på Gluntens väg.

– Det blir förstås spännande för dem som inte varit här sedan mitten av 1960-talet att se hur mycket som hänt i Umeå, säger Stefan Karlsson, en av de fyra som idag bor i Umeå och arrangerar träffen. På programmet står förstås återbesök på Tandläkarhögskolan, guidning på campus och festmiddag på Sävargården – precis som för 50 år sedan. Där spelar förstås orkestern Renhornen, som en gång bildades just av tandläkarstudenter.

I universitetets barndom

Ett unversitetsbibliotek planerades på det 1965 invigda universitetets campus, och bygget av Ålidhem skulle snart börja. På Sävargården stod ännu fru Sigrid Holmström som garant för att examensmiddagarna var av högsta klass.
– Det var fortfarande ett slags pionjärstämning när vi kom till Umeå!

Makarna Karlsson på Sävargården, 1966
Makarna Karlsson på Sävargården, 1966.

Liksom sina kurskamrater läste han första terminens pre-kliniska studier vid Karolinska Institutet, innan färden gick norrut för de odontologie kandidaterna – 19 unga män och tre unga kvinnor.

– Jag brukade skryta med det förut, men idag vet jag inte… Men vi hade ändå två lärare där som senare blev nobelpristagare, Ulf von Euler och Bengt Samuelsson, berättar Stefan Karlsson, som trots allt hade norrländska rötter, född i Kåge och efter examen verksam i Burträsk och Boliden innan han återvände till Tandläkarhögskolan i Umeå de sista åren innan pensionen.

Tandvård i världen

Doktorerat har han inte, däremot rest – flera gånger till Afrika, där han via Rotarys Läkarbank varit volontär vid en klinik i Kenya under fem perioder. Dessutom har han varit volontär vid tandläkarutbildningen i Etiopien. Delvis inspirerad av den tiopoängskurs i oral hälsa och tandvård i tredje världen han läste på universitetet 1989.

Bild på 1966 års tandläkare, år 2016.
Nedifrån från vänster med bostadsort inom parantes:
Håkan Jorius (Sundborn), Christina Engkvist (Uppsala), Ulf Lafveskans (Löttorp), Martti Helkimo (Jönköping), Göran Hellberg (Ljungbyhed), Lennart Hänström (Umeå), Roland Björk (Schweiz), Hans Ravik (Tasmanien), Anders Hedin (Halmstad), Ulf Örtegren (Degerfors), Johan Gunne (Umeå), Göran Erasmie (Mora), Stefan Karlsson (Umeå), Lennart Löwgren (Lima), Per-Eric Rutfors (Gammelstad), Åke Ericson (Umeå).

– Jag skulle önska att det även för tandläkare fanns något liknande läkarutbildningarna i global hälsa. Vi har ju mycket att bidra med – som i Kenya, där de kommit en bit på vägen i att efterlikna västerländska tandvård. Men de ska ju inte behöva uppfinna hjulet på nytt, menar Stefan Karlsson, som berättar att det sedan några finns ett Tandläkare utan gränser.

Från Tasmanien till Umeå
Reslystna har också kurskamraterna varit – för att ta sig hit. De flesta från olika delar av Sverige, men också från Schweiz, där en av initiativtagarna till träffen, Roland Björk, bor.

Allra längst har dock Hans Ravik åkt – från Tasmanien, där han förutom att ägna sig åt tandläkeri sedan många år driver ett importbolag för svenska tandvårdsartiklar.

Mer läsning

Läs mer om Tandläkarutbildningens historia

Läs om tandläkarutbildningens 60-årsjubileum (2016)

Tandläkare utan gränser