Publicerad: 2015-10-26

2 x utställningar Konsthögskolan

NYHET Sedan 23 oktober finns det två utställningar att besöka arrangerade av Konsthögskolan vid Umeå universitet.

Den 23 oktober öppnade hösterminens andra masterutställning med Josef Jägnefält, Elin Tui Lund, och Jennifer Myerscough.

Med titeln Rose is a rose is a rose is a rose, är denna utställning den första delen av deras examensarbete, och kommer att visas på Konsthögskolans galleri, på Konstnärligt Campus.

Titeln Rose is a rose is a rose is a rose är ett citat av Gertrude Stein ifrån 1913. Citatet som är ett av hennes mest berömda tolkas ofta "saker är vad de är," och bär aspekter av både uppriktighet och analys. Konstnärerna delar kvaliteter av intimitet i sitt arbete och räds inte romantik.

I galleriet kommer det att visas en rad olika verk; en serie målningar, en installation och rörliga bilder.

Öppet: 24 oktober-15 november, tisdag-fredag kl. 14.00-18.00, lördag-söndag kl. 12.00-16.00

Ett special event kommer att äga rum 30 oktober 18.00 - 21.00 "Halloween Prep och Pep." Ta med en pumpa!

I Skellefteå kan en alltså se ytterligare en masterutställning betitlad No Show – intention of a collective.

Den visas på Nordanå kulturcentrum, Skellefteå, kl. 10.00-16.00 t o m måndag den 2 november.

Redaktör: Per Melander