Publicerad: 2018-05-07

20-årsjubileum för BIT

NYHET Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer (BIT) fyller 20 år, vilket firades en eftermiddag fylld med intressanta och inspirerande föreläsningar och diskussioner.

Jubileumsfirandet startade med att Mikael Söderström, programsamordnare, hälsade alla välkomna och presenterade eftermiddagens program samt talare, medverkade gjorde alumner, studenter och lärare på programmet. Alumnerna Lina Fredriksson, Capgemini, Jagannath Tammeleht, Snow Software, och Mairon Åhlin, Umeå kommun, var några av dagens talare. De berättade bland annat om sin resa från att vara student till nyexaminerad till anställd och ute i arbetslivet. Det presenterades många värdefulla tips under föreläsningarna, Lina Fredriksson uppmuntrade bland annat studenterna att ta för sig, visa framfötterna och nätverka för att underlätta när de sedan ska ut i arbetslivet.

Staffan Karp, Pedagogiska institutionen och en av de som var med och grundade BIT, var inbjuden för att berätta om hur allt började. Det blev en spännande föreläsning där publiken fick ta del berättelsen bakom BIT.

Eftermiddagen avslutades med en paneldiskussion där Lina Fredriksson, Jagannath Tammeleht och Mairon Åhlin fick sällskap av alumnerna Kerstin Eurenius, Vattenfall, och Tomas Holmgren, Pedagogiska institutionen, i panelen. Per-Olof Ågren, Informatik, var moderator och diskussionen utgick från fem teman för framtidens kompetenser:

• Social och tvärkulturell kompetens
  • Designorienterat tankesätt
  • Meningsskapande
  • Digital mediekunskap/virtuellt samarbete
  • Tvärvetenskaplig förståelse

Paneldiskussionen resulterade i många rika tankar och åsikter mellan panelen och publiken. Efter en intensiv eftermiddag avlutades firandet med mingel och middag på Invito.

– Jag tycker att det har varit en jättebra dag, det är verkligen intressant som BITare att få höra vad andra BITare gör och framförallt nyttigt för studenterna att ta del av en sån här dag. Det är bra för studenterna att inspireras och få en bild av vart utbildningen kan leda, säger Mairon Åhlin.

Redaktör: Fanny Routovaara