Publicerad: 2020-02-03

Tjugo journaliststudenter till Gräv20

NYHET Gräv är föreningen Grävande journalisters årliga seminarium och har blivit en av de största och mest uppskattade träffarna för svenska journalister. I år hålls seminariet i Borås. Förra året deltog en handfull journaliststudenter från journalistprogrammet - i år åker så många som tjugo!

Text: Jonas Vågström

De 20 journaliststudenterna som läser termin 4 åker till Borås för att vara med på föreningen Grävande journalisters årliga seminarium. En mindre grupp journaliststuderande var under förra året på grävseminariet i Kalmar och det var uppskattat.

- Det är ett smörgåsbord av bra föreläsningar som pågår under två dagar. Vi gör den här satsningen dels för att studenterna har möjlighet att knyta kontakter med erfarna undersökande journalister och dels för att de har användning av kunskaperna när de senare i utbildningen kommer att genomföra ett projekt som handlar om undersökande, eller grävande, journalistik, säger Henrik Klingberg, programansvarig för journalistprogrammet.

Under grävseminariet samlas  journalister från Sverige och världen för att utbyta erfarenheter och delta i föreläsningar om grävande journalistik. Under seminariet delas också årets guldspadar ut till de som genom sitt journalistiska arbete

Kort om Gräv20

- Gräv20 är föreningen Grävande journalisters årliga seminarium och har blivit en av de största och mest uppskattade träffarna för svenska journalister.

- Gräv20 hålls den 20-21 mars i Borås.

- Guldspaden tilldelas ”de journalister – verksamma i svenska medier – som genom engagerad och kunnig journalistik avslöjat eller skildrat väsentliga förhållanden som allmänheten förut inte kände till. Undersökningen skall vara ett originalarbete, självständigt genomförd”