Publicerad: 2023-12-04

20 miljoner från VR för forskning om Glaukom

WCMM Alumni Gauti Jóhannesson har beviljats nära 20 miljoner kronor av Vetenskapsrådet för ett fyraårigt kliniskt forskningsprojekt kring behandling av ögonsjukdomen glaukom. Projektet ”Neuroprotektiv behandling av glaukom – En klinisk randomiserad studie för utvärdering av nikotinamid”, är en multicenterstudie som leds från Norrlands universitetssjukhus och Umeå universitet i samarbete med flera andra ögonsjukhus/-kliniker i Sverige.

Av de nära 30 projekt som beviljades medel av VR denna omgång så fick denna studien det högsta beloppet som beviljades finansiering för klinisk behandlingsforskning 2023.

Docent och överläkare Gauti Jóhannesson är verksamhetschef vid ögonkliniken Västerbotten är huvudsökande för studien kommenterar:

– Det är fantastiskt roligt. Det är tredje året vi söker och att vi nu lyckas få hela beloppet är helt fantastiskt. Det skapar goda förutsättningar för att vi kan genomföra studien som planerat, säger Gauti.