Publicerad: 2013-01-17

200 utbytesstudenter på väg till Umeå

NYHET Måndagen den 21 januari välkomnar Umeå universitet 200 nya utbytesstudenter från 36 olika länder. Totalt kommer 270 nya utbytesstudenter att studera vid Umeå universitet under vårterminen. Det är en ökning med 20 studenter jämfört med vårterminen 2012.

Överlägset flest studenter kommer från Tyskland följt av Frankrike och Turkiet. Även om de europeiska lärosätena ligger i topp ökar antalet utbytesstudenter från Asien. Förra året tecknade Umeå universitet nya avtal universitet i Sydkorea och redan hösten därpå kom tio studenter från dessa universitet till Umeå. Nu till vårterminen förväntas nio studenter.

Majoriteten av utbytesstudenterna beräknas anlända under söndagen den 20 januari då de skriver på sina bostadskontrakt. För att underlätta ankomsten kommer studenterna att erbjudas transport från International Housing Office till sina respektive studentbostäder.

Måndagen den 21 januari startar en introduktionsutbildning, Orientation Course, som ska ge de nya internationella studenterna inblick i hur det är att studera vid ett svenskt lärosäte och bo i Umeå. Sociala aktiviteter kommer också att anordnas så att studenterna får möjlighet att lära känna varandra.

Program för Orientation Course

Vårens utbytesstudenter kommer från följande länder

Australien 17 Polen 5
Belgien 5 Portugal 1