Publicerad: 2011-12-08

24 idéstipendier till Skellefteåstudenter

NYHET Sammes stiftelse har delat ut idéstipendium till 24 olika projekt. Mottagare av stipendierna går olika utbildningar på Campus Skellefteå. Varje projekt belönades med 1 000 kronor.

Annica Greve, ordförande i stiftelsens styrelse, delade ut stipendier och diplom till studenterna.

Stipendiaterna finns vid följande utbildningsprogram: företagarprogrammet, högskoleingenjörsprogrammet i datorspelsutveckling, datorgrafikprogrammet, programmet för film- och TV-scenografi/attributmakeri.

I februari kommer Sammes stiftelse att dela ut utvecklingsstipendier. De kan uppgå till 25 000 kronor. Senare under våren kommer affärstipendier respektive stipendier till sommarföretagare att delas ut.

Under läsåret 2010/11 delade Sammes stiftelse ut närmare 500 000 kronor i stipendier till studenter. Några har hittills resulterat i att nya företag startats. Mer om stiftelsen
Samarbetspartners till stiftelsen är Innovation Västerbotten, Nyföretagarcentrum, Connect Norr och Arctic business Incubator. De går bland annat in och stöder utvecklingen i de olika projekten.