Publicerad: 2013-04-02

250 skriver högskoleprovet i Vasa

NYHET På lördag är det dags för Högskoleprovet. I Umeå har 1 344 personer anmält sig för att skriva provet på Umeå universitet. Ytterligare 248 kommer att skriva provet i Vasa, Finland. Det är 18,5 procent fler än i fjol.

– Jag tror att det framförallt är en positiv effekt av att färjan Wasa Express nu går, säger Lennart Johansson, studentrekryterare vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten, Umeå universitet.Möjligheten att skriva högskoleprovet i Vasa har funnits sedan 1993. Provet i Vasa ges bara på våren. Antalet finländska studenter som skrivit högskoleprovet varierar. I fjol var det 209, i år har 248 personer anmält sig till provtillfället den 6 april.
Bildtext: Intresset för utbildningar vid Umeå universitet ökar i Finland. Här från ett besök på Jakobstads gymnasium i januari.

Turné på elva gymnasierFör många svenskspråkiga studenter i Finland är högskolestudier i Sverige ett tydligt alternativ till att läsa på hemmaplan. Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten gör därför sedan fem år tillbaka en turné på gymnasieskolor i i Finland för att informera om sina och universitetets utbildningar.– I år var andra året för mig, berättar Lennart Johansson. Jag var där i januari och besökte elva svenskspråkiga gymnasieskolor och en minimässa om utbildning.Skolor i Vasa, Korsholm, Kristinestad, Närpes, Petalax, Vörå, Pedersöre, Kronoby, Nykarleby, Jakobstad och Karleby fick besök.
Har intresset att läsa i Sverige ökat, upplever du?– Det var ett större intresse än i fjol, men det varierar lite mellan olika skolor. I några fall ordnar man med besök av gamla elever som numera läser i Sverige och där blir naturligtvis fler intresserade som vill följa deras exempel. Samtidigt finns en viss kluvenhet för vidare studier i Sverige bland de gymnasieskolor vi besöker. Om vi rekryterar fler studenter till oss innebär det att de inte läser i Åbo, vilket på sikt kan leda till färre utbildningar där med svenska som undervisningsspråk.
Måste finländska studenter söka genom att göra högskoleprovet eller kan de söka direkt på sina betyg?– De kan söka som vanligt, deras betyg översätts automatiskt till det svenska meritvärdet, men flera utbildningar har reserverade platser för de som gjort högskoleprovet, så vi rekommenderar att de gör högskoleprovet. Då kommer de automatiskt med i alla kvotgrupper och kan konkurrera om alla platser.
Text: Anna-Lena Lindskog
Foto: Lennart Johansson
Minimässa om högskoleutbildning i Vörå, Finland.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog