Publicerad: 2005-05-31

”2gather” blir Sveriges bidrag i Microsofts Design Expo i USA

NYHET Projektet ”2gather” som utförts av studenter på Designhögskolan vid Umeå universitet blir Sveriges bidrag i Microsofts satsning Design Expo i Seattle. Brad Weed, designchef på Microsoft, var på plats förra veckan i Umeå för att utse vinnaren.

Designhögskolan vid Umeå universitet är en av sex designhögskolor i världen som valts ut till Microsoft Researchs satsning Design Expo. Elva studenter, uppdelade i tre lag, har arbetat med projektet de senaste tolv veckorna.

Juryn stod inför ett svårt val.
– Jag är förstummad över kvaliteten på studenternas arbeten. Det här är det bästa som jag har sett under mina 13 år på Microsoft. Jag skulle kunna anställa alla studenterna, säger Brad Weed.

I fredags beslutade han tillsammans med professor Mike Stott och forskare Diana Africano, lärare på Designhögskolan, samt forskaren Brendon Clark från University of Southern Denmark, vilket studentprojekt som ska presenteras i Design Expo på Microsoft Research Faculty Summit i Seattle, USA under senare delen av juli.

Bakom det vinnande bidraget ”2gather” står Patricia Panqueva från Colombia, Mine Danisman Tasar från Turkiet, Ida Ristner från Göteborg, och Gabriel Åberg från Stockholm. Studenterna läser första året på magisterutbildningen i interaktionsdesign.

Temat för tävlingen har varit ”Tid – organisera, dela med sig och komma ihåg” och det vinnande birdaget ”2gather” är uppbyggt kring en interaktiv skärm där man på ett enkelt sätt kan kommunicera med familj och vänner. Med hjälp av en penna som fungerar som en vanlig datormus är det möjligt att t.ex. skicka meddelanden, dela kalendrar och göra inköpslistor.
– Familjen är kärnan i ”2gather”. Vi bor alla långt ifrån våra familjer, det här är ett sätt att dela varandras liv trots avstånden, säger Ida Ristner.

Systemet är uppbyggt så att det även passar dem som är ovana med datorer. Ett mål har nämligen varit att överbrygga generationsgränser, till exempel är det möjligt att skicka ett digitalt vykort till sin farfar. Själva vykortet får han sedan direkt i sin brevlåda.
– Det här projektet kombinerar teknologi med ett system som integrerar kommunikation på ett naturligt sätt i vår vardag, säger Brad Weed.

För ytterligare information, kontakta:

Student Gabriel Åberg,en av gruppmedlemmarna i ”2gather”
Telefon: 070-213 55 39

Professor Mike Stott,programansvarig för magisterprogrammet i interaktionsdesignTelefon: 090-786 74 39, 070-172 99 11
E-post: mike.stott@dh.umu.se

Forskare Diana Africano,handledare för projektsamarbetet med Microsoft ResearchTelefon: 090-786 74 60, 070-202 47 28
E-post: diana.africano@dh.umu.se

Redaktör: Karin Wikman