Publicerad: 2020-02-25

3 700 gymnasieelever besöker Öppet hus

NYHET Den 26 februari välkomnar Umeå universitet gymnasieelever till det årliga arrangemanget Öppet hus som i år slår rekord i antalet besökare. 3 700 gymnasielever får ta del av information om utbildningar och studentliv.

Text: Miia Wännström

Under Öppet hus får tredjeårselever från gymnasieskolor runtom i norra Sverige möjlighet att lyssna till information om en stor del av utbildningarna hos Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet genom nästan 150 informationspass.

Eleverna får också känna hur en orkanvind känns, göra glass med flytande kväve, prova polisutrustning och testa sina kunskaper i en rad olika tävlingar på inspirationsmässan i Universum. Självklart erbjuds också guidade turer på campus.

Under lunchen, kl. 12.00, spelar Magda Andersson på Kultur på campus, som nästan varje vecka bjuder på gratis kultur någonstans på campus. För den som vill inspireras mer är inspirationsföreläsningarna om sociologi, att välja utbildning, exoplaneter och fossilfrihet en trevlig idé. En av talarna är SLU:s skogliga hedersdoktor Heidi Andersson.

Öppet hus är även öppet för andra som är intresserade av studier vid Umeå universitet.