Publicerad: 2004-10-29

350 lärare återvänder till skolbänken under två dagar

NYHET Den 2 och 3 november besöker 350 lärare Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå. Under två intensiva dagar har de möjlighet att uppdatera sina kunskaper inom teknik och naturvetenskap.

Fortbildningsdagarna i teknik och naturvetenskap anordnas i år för åttonde året i rad. Bakom arrangemanget står teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå.

Dagarna riktar sig till lärare i naturvetenskap, teknik och matematik från högstadie-, gymnasie- och folkhögskolor i hela Norrland. Dessutom erbjuds studie- och yrkesvägledare ett separat program.

Tisdagen den 2 november inleds med tre gemensamma föreläsningar i Aula Nordica. Bland annat föreläser då Anna Berghard, molekylärbiologi, om luktsinnet. Anna Berghard har samarbetat med en av årets två nobelpristagare i medicin, Linda B. Buck i Seattle.

Under tisdag eftermiddag och hela onsdagen kommer lärarna att delta i olika workshops och föreläsningar. Några exempel på föreläsningar är ”Korallrev och regnskogar”, ”Är mobiltelefoner farliga?”, ”Vad händer med vårt hushållsavfall?” och "Kan industridesign vara något för natur- och teknikvetare?".

En av årets workshops är ”Vardagens mysterier avslöjade”. Lärarna får då testa roliga och vardagsnära experiment i fysik, till exempel hur det kommer sig att smörgåsar som ramlar från ett bord alltid hamnar med smöret neråt. Är det en slump eller kan det förklaras med fysikens lagar?

Syftet med fortbildningsdagarna är att förbättra kontakten mellan universitet och gymnasie- och högstadieskolor. De inbjudna lärarna samt studie- och yrkesvägledarna får också chansen att uppdatera sina kunskaper inom aktuella forskningsområden.

Program för fortbildningsdagarna och annan information finns på: www.teknat.umu.se/samarbeta/fortbildningsdagar.html

För ytterligare information kontakta:

Göran Wikander, kansliet för teknik och naturvetenskapTelefon: 090-786 79 90, 070-533 09 98
E-post:goran.wikander@adm.umu.se

Karin Wikman, informatör, kansliet för teknik och naturvetenskapTelefon: 090-786 64 20, 070-313 61 24
E-post: karin.wikman@adm.umu.se

Redaktör: Karin Wikman