"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2023-12-12 Uppdaterad: 2024-12-03, 13:59

Decennier av seriöst trams med studentspex vid Umeå universitet

NYHET I över 40 års tid har studenter underhållit med humoristiska studentspex från Umeå universitet. Ett besök på Medicinarspexets genrep ger en inblick i en värld av ambitiösa produktioner, hjärtlig sammanhållning – och en hel del flams. – Det är en perfekt blandning av genuin teater och totalt trams, säger Anton Lindahl, juriststudent och regissör för en av Medicinarspexets uppsättningar.

Studentspex, eller bara spex, är en komisk amatörteater med starkt studentikos anknytning. Spex, som är en förkortning av ordet spektakel från latinets spectaculum (skådespel), finns vid flertalet svenska universitet och Medicinarspexet har satts upp vid Umeå universitet sedan 1983. Spexet var från början en del av den medicinska föreningen och fick därför namnet Medicinska Föreningens Spexkommitté, förkortat MESK, men heter numera endast Medicinarspexet MESK. Sedan 2012 är alla studenter, oavsett studentkår, välkomna att medverka.

1988 föddes Umeås andra studentspexförening; Umespexarna – mer om det senare.

En uppsättning ab Medicinarspexet har en bra bit över 100 involverade studenter, med allt från skådespelare till producenter, regissörer, musiker, dansare, sångare, scenografer, dekorbyggare, tekniker, filmare, sminkörer och många andra. Det är vanligt att börja i en roll och med tiden utveckla sina färdigheter eller byta och testa nya intresseområden.

– Vi bygger i princip alla våra grejer från grunden själva, så man får verkligen lära sig att arbeta med olika typer av material som man aldrig har provat förut, berättar Frida Weinitz, en av tre byggledare.

Produktionen som undertecknad besökte bar titeln Bonsoir Beau Masque: Mordet på Gustav III, om den mytomspunne 1700-talskungen som på grund av sitt stora kulturintresse ofta kallats Teaterkungen. Det är vanligt att spex har utgångspunkt i en historisk person eller händelse, alternativt myt eller saga, och sedan tar med besökaren på en resa långt från där man började. Eller som Anton Lindahl, juriststudent och en av Medicinarspexets regissörer 2023, uttrycker det:

– Det är en fjantig föreställning med allvarliga regler och seriösa element.

Interaktiva inslag

Ett av de viktigaste och mest karaktäristiska inslagen i spex är interaktiviteten – att publiken kan ge uppmaningar och instruktioner till ensemblen på scen. Några exempel är:

  • Omstart: Den vanligaste uppmaningen. Skådespelaren får reprisera en replik, en scen eller något annat den just visat, ibland på ett annat sätt.
  • Berätta mer: Utveckla resonemanget eller repliken.
  • Baklänges: Skådespelaren ska prata, eller röra sig, baklänges.
  • Argare, ärligare (och dylikt): Skådespelaren ska byta tonalitet eller humör.
  • På tyska: Skådespelaren får översätta replikerna till tyska, eller annat språk.

Ju fler i publiken som skanderar samma sak, desto större sannolikhet att ensemblen följer instruktionen, berättar Anton Lindahl.

– Vi uppmanar publiken att hålla sig inom lag och moral, annars handlar det om att få med sig så många som möjligt för att bli hörsammad, berättar han.

Umespexet på våren

Medicinarspexet äger enligt tradition rum på höstterminen, och på våren är det dags för Umeås andra spex: Umespexet. Det är vanligt bland studentspexarna att delta i båda produktionerna, berättar Elsa Ek och Julia Kenning som sitter i styrelsen för MESK.

– Historiskt har det varit en grej att man inte har kunnat vara med i båda spexen, men nu är det ganska mycket överlappning och att folk är med i båda. Man kanske börjar med MESK, inser att man gärna vill göra det på våren också, och då även går med i Umespexarna, säger Julia.

– Vi är alla vänner, tillägger Elsa.

– Däremot kan vi gärna driva med varandra i spexens manus. “Nej, så dum är jag inte, det här är inte ett Umespex”, ungefär, säger Julia.

Det finns en stor kärlek mellan alla i spexet som är väldigt fin.

Stark gemenskap i produktionen

Den starka gemenskapen, och att tillsammans arbeta mot och förverkliga samma mål, är några av sakerna som Elsa Ek älskar med spexandet. Det är också något befriande över att få leka, skoja och våga vara barnslig, menar hon.

– Men även om man får lov att vara barnslig så är det en så hög nivå på alla! Det är ingen prestige, man är här för att ha kul och lära sig. Och det är därför jag tror allt blir så extremt bra, för att man vågar. Att spexa i sig är så himla kul; att få sjunga, dansa och skådespela är något som jag verkligen brinner för. Att få göra det med en massa underbara människor är ett stort privilegium, säger hon.

Hon upplever också att hon kan vara sig själv med de andra spexarna, och att alla blir sedda oavsett roll i produktionen.

– Det finns en stor kärlek mellan alla i spexet som är väldigt fin. Det jobbas aktivt för att alla ska känna sig inkluderade och uppskattade, och det märkte jag redan dag ett. Vi har till exempel en tradition att skriva kärlekslappar i slutet av produktionen, där man kan skriva sin uppskattning till folk i spexet. Jag trodde först det var en liten, kul grej som inte så många skulle göra, men det tas verkligen på allvar och folk lägger ner tid på det.

– Att jag hittade till spexet är jag oerhört glad för, och studentlivet hade blivit mycket tråkigare utan det, avslutar Elsa Ek.

Det här är spex

Spex uppkom vid 1800-talets mitt vid studentnationerna i Uppsala, ofta i form av parodier på klassiska dramer på latin och grekiska som ofta ingick i studierna vid Uppsala universitet. Med åren uppkom primärt två olika skolor, Uppsalaskolan och Lundaskolan, med egna regler kring hur spex ska gå till. Uppsalaskolan kännetecknas av rimmade spex, med mer strikta traditioner, medan Lundaskolan inte spexar på rim och tillåter mer moderna inslag.

Spex kan beskrivas som ett slags lustspel, ofta med grund i historiska eller litterära motiv, och kännetecknas av en lättsam respektlöshet mot originalen. Anakronistiska inslag, som anspelningar på nutida personer och aktuella händelser, är vanliga. Ett spex består av en sammanhängande historia, till skillnad mot revyer där flera fristående berättelser sätts ihop.

Interaktiva inslag, där publiken kan ge uppmaningar till ensemblen, är vanliga liksom rim och ordvitsar. Till skillnad mot vanlig teater har ofta skådespelarna ögonkontakt med publiken.

Medicinarspexet, som sätts upp av föreningen MESK (Medicinska Föreningens Spexkommité), har satts upp vid Umeå universitet sedan 1983. 1988 hade Umespexarna premiär för sitt första spex.

Några kända svenskar som hållit på med spex är Hasse Alfredson, Karin Adelsköld, Måns Zelmerlöw, Tage Danielsson, Per Andersson, Alexander Bard och Hedda Stiernstedt.