"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2025-11-14

42 miljoner till forskarskola om undervisning och matematik

NYHET Anna Ida Säfström vid Umeå universitet kommer leda den nya forskarskolan.

Vetenskapsrådet har fattat beslut om vilka ansökningar som beviljats inom utlysningen Forskarskolor för lärarutbildare. Totalt beviljar Vetenskapsrådet 494 miljoner kronor för åren 2025–2030 till tolv projekt i landet.

Ett av projekten som får bidrag  är AMTLR – En forskarskola för att avancera forskningen om relationen mellan undervisning och lärande i matematik, som leds av Anna Ida Säfström  vid Umeå universitet. Projektet får 42 miljoner kronor under fem år.

Vetenskapsrådets bidrag ska användas för att anordna och bedriva utbildning på forskarnivå. Målet är att stärka forskningsanknytningen i lärarutbildningen med dess olika inriktningar och att utöka utbildningskapaciteten med bibehållen kvalitet. Satsningen grundar sig på ett regeringsuppdrag.

Varför behövs forskarskolan?

En central fråga för utbildningssystem över hela världen är hur matematiklärare bättre kan stödjas i sitt uppdrag att främja elevers matematiklärande.

– Utbildning för lärare kan leda till bättre undervisning om den bygger på förståelse för vad i matematikundervisningen som leder till lärande – och varför. En sådan förståelse gör det möjligt att anpassa undervisningen till olika elevgrupper och förutsättningar, säger Anna Ida Säfström.

Forskningsbehovet

Idag handlar en övervägande del av forskningen inom matematikdidaktik om andra saker, till exempel att beskriva vanliga svårigheter elever stöter på och vad elever gör i specifika klassrumssituationer.

– Denna typ av forskning är också viktig och ger andra insikter, men räcker inte för att faktiskt leda till vägledning för hur undervisning ska utformas för att främja elevers matematiklärande," säger Säfström.

Så ska AMTLR bidra

Forskarskolan AMTLR syftar till att både förbättra och öka mängden forskning som direkt studerar sambanden mellan undervisning och lärande i matematik.

– Vi vill få bättre kunskap om detta samband och därmed bättre grund för lärarutbildning och fortbildning som faktiskt leder till att elever lär sig matematik bättre, säger Säfström.

En central del av satsningen är att utbilda doktorander i att utforma, genomföra och granska forskning om hur och varför matematikundervisningens påverkar lärandet.

Forskarutbildningen kommer innehålla fem specifikt utvecklade kurser som behandlar centrala aspekter av forskning om sambandet mellan undervisning och lärande i matematik. Doktoranderna kommer knytas till befintliga forskningsprogram som bedrivs av forskargrupper vid Linnéuniversitetet, Mälardalens universitet och Umeå universitet.

Läs mer på Vetenskapsrådets hemsida om bidragen till forskarskolorna

Kontaktuppgifter

Anna Ida Säfström
Universitetslektor, forskare
E-post
E-post
Telefon
090-786 65 17