Publicerad: 2014-11-04

45 miljoner kronor till forskning inom naturvetenskap och teknik

NYHET Vetenskapsrådet delar ut drygt 45 miljoner kronor till 15 forskningsprojekt vid Umeå universitet i årets stora utlysning inom naturvetenskap och teknik.

Text: Anna-Lena Lindskog

Forskare vid Umeå universitet som tilldelats medel:

Fredrik Almqvist, kemiska institutionen
Design, synthesis & evaluation of ring-fused 2-pyridones directed at different medicinal targets and synthesis of nitrogen heterocycles via the reactions between Grignard reagents & N-oxides, 3 800 000 kronor.

Anna Arnqvist, Institutionen för medicinsk kemi och biofysik
Mechanisms for stochastic and tightly controlled transcriptional regulation in Helicobacter pylori, 2 400 000 kronor.

Rainer Backman, Institutionen för tillämpad fysik och elektronik
Ash deposits in thermal biomass conversion – chemistry, mass transport and physical properties, 2 610 000 kronor.

Ann-Kristin Bergström, Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskapA Global Nitrogen Enrichment Experiment (AGNEE) – Role of nitrogen deposition on nutrient limitation of phytoplankton and zooplankton in low productive lakes,
3 200 000 kronor.

Richard Bindler, Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskapUnraveling natural dynamics and the influence of long-term pervasive landscape utilization on lake-water carbon cycling: Brownification beyond monitoring,
3 700 000 kronor.

Vitaly Bychkov, Institutionen för fysik
Flammacceleration och övergång från deflagration till detonation: från grundlägganded förståelse till teknisk kontroll, 2 400 000 kronor.

Sebastian Diehl, Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap
Food web theory for ecosystem ecology, 3 000 000 kronor.

Mikael Elofsson, Kemiska institutionen
Small molecules answe big questions in microbiology, 2 900 000 kronor.

Olivier Keech, Institutionen för fysiologisk botanik
Live or let die: Identification of novel molecular switches controlling the different responses to darkness in plants, 2 600 000 kronor (projektbidrag unga forskare)

Bo Kågström, Institutionen för datavetenskap
Stratification of matrix pencils with structure, 3 400 000 kronor.

Anna Linusson, Kemiska institutionen
Targeting fundamental aspects of protein-ligand interactions to improve computer-aided molecular design, 2 900 000 kronor.

Klas Markström, Institutionen för matematik och matematisk statistik
Complex relationships, graphs and hypergraphs, 2 800 000 kronor.

Judith Sarneel, Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap
Tea time for science, 3 932 000 kronor (projektbidrag unga forskare)

Elisabeth Sauer-Eriksson, Kemiska institutionen
RNA and RNP structures: elucidating the molecular function of ribonucleoprotein assemblies in protein targeting and viral infections, 3 200 000 kronor.

Sun Nyunt Wai, Institutionen för molekylärbiologi
Mechanisms and role of bacterial exosomes, Membrane vesicles from Gram-positive bacteria, 2 400 000 kronor.

Sök kontaktuppgifter till forskarna

Mer om Vetenskapsrådets beslut:

Bidragsbeslut stora utlysningen 2014, naturvetenskap och teknikvetenskap