Publicerad: 2011-08-24

450 utbytesstudenter på väg till Umeå universitet

NYHET – Vi är väldigt glada över att Umeå universitet fortsätter att vara ett attraktivt lärosäte för internationella utbytesstudenter. Till årets hösttermin förväntas omkring 450 nya studenter komma, ungefär lika många som i fjol säger Per A Nilsson, chef för International Office.

Det finns flera belägg för att Umeå universitet är attraktivt för internationella studenter.
– Utländska studenter har två år i rad gett Umeå universitet höga betyg i International student Barometer, en internationell undersökning som mäter studenternas nöjdhet, berättar Per A Nilsson.

De flesta av studenterna förväntas anlända måndag den 29 augusti och tisdagen den 30 augusti.

– Vi kommer att möta studenterna och ha en transportservice från flygplatsen till universitetsområdet under dessa dagar, berättar Per A Nilsson.

Ytterligare omkring 50 betalande internationella studenter

Utöver utbytesstudenterna förväntas närmare 50 betalande internationella studenter till universitetet.
– Vi är nöjda med att der ser ut som vi når det mål vi satte upp. Vi ser dessutom ut att få fler studenter än många jämförbara lärosäten. Men samtidigt är det en stor nedgång jämfört med tidigare år. Vi måste nu höja målsättningen rejält, men också inse att det är ett mycket långsiktigt arbete. Om Sverige ska komma i närheten av det antal internationella studenter som kom innan avgifterna infördes måste det till nya typer av stipendiefinansiering från staten, säger Anders Fällström, vicerektor för utbildning vid Umeå universitet.

Tidigare publicerat pressmeddelande om betalstudenterKontaktpersoner:Per A Nilsson, chef för International Office
E-post: per.nilsson@adm.umu.seTel: 090 - 786 68 66 Mobil 070 - 236 62 30Monika Larsson, internationell koordinatorTel: 090-786 60 87För information om transportservicenPetter Forssell, internationell koordinator
E-post: petter.forssell@adm.umu.seTel: 090 – 786 71 81
Mobil: 070 – 645 50 92