Publicerad: 2019-06-19

72 godkända på rekordstort praktiskt delprov

NYHET Det tolfte praktiska delprovet av kunskapsprovet för utländska läkare arrangerades 12-13 juni av Umeå universitet. Ett rekordstort antal, 87 prövande, genomförde 18 praktiska stationer i Göteborg eller Umeå och 72 prövande godkändes - det högsta antalet hittills.

Det praktiska delprovet består av 14 stationer där de prövande ska utföra olika moment – 14 stationer som tar 6 minuter och 4 stationer som tar 14 minuter. Stationerna speglar olika praktiska färdigheter som anamnes, status och att upprätta en behandlingsplan.

- Provet omfattar hela den kunskapsmängd och de färdigheter som en nylegitimerad läkare förväntas behärska. Några av patientfallen på provet var att identifiera och initialt handlägga instabil angina, genomföra en gynekologisk undersökning och att ta anamnes på en patient som söker för oro, säger Magnus Hultin, docent vid Umeå universitet och ansvarig för kunskapsprovet.

- De som gick upp till prov har under minst fyra månader förberett sig inför det praktiska delprovet och vi ser att deras förberedelser gett resultat. Det är glädjande att få genomföra prov med så duktiga prövande.

De som godkänts på det praktiska delprovet går nu vidare mot svensk läkarlegitimation genom att göra en 7,5 hp kurs i författningskunskap och 6 månaders praktisk tjänstgöring.

- Alla som är godkända på det praktiska delprovet kommer nu att kontakta regionerna för att få göra sin praktiska tjänstgöring, säger Magnus Hultin. Jag är övertygad om att de är väl förberedda och kommer att bli ett viktigt tillskott i den svenska hälso- och sjukvården.

Totalt har nu 389 prövande genomfört det teoretiska delprovet med godkänt resultat och 256 har också godkänts på det praktiska delprovet.

Magnus Hultin
magnus.hultin@umu.se