Publicerad: 2006-05-12

73 doktorer promoveras den 27 maj

NYHET Umeå universitets vårpromotion med utdelning av pedagogiska priser och promovering av doktorer äger rum lördagen den 27 maj i Aula Nordica. I år får 73 doktorer hattar eller lagerkransar.

Vårpromotionen börjar klockan 12.00 i Aula Nordica och beräknas vara klar omkring klockan 14.00. Dagen innan, fredagen den 26 maj klockan 14.00 äger en förövning rum i Aula Nordica då doktorer och pristagare får en genomgång av ceremonin och övar inför processionen.
Massmedia är välkommen vid båda tillfällena.

Till promotionen inbjuds doktorer som disputerat och tagit ut sin doktorseaxmen vid Umeå universitet.

Under vårpromotionen delas även tio priser ut.
 Medicinska, samhällsvetenskapliga och humanistiska fakulteternas samt fakulteten för lärarutbildnings pedagogiska priser 2006 till lärare med väl omvittnad pedagogisk skicklighet överlämnas av vicerektor Lisbeth Lundahl till: Anna Engström Laurent, institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, Ellinor Ädelroth, institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, Maria Ransjö, institutionen för odontologi, Tomas Sjögren, institutionen för nationalekonomi, Helén Strömberg, institutionen för ekonomisk historia, Lars Gardfors, institutionen för kultur och medier och Åsa Forsberg, Dragonskolan.

Brottsoffermyndighetens nationella pedagogiska pris 2006 till en framstående lärare eller forskare med ett brottsofferperspektiv inom sitt ämne överlämnas av rektor Göran Sandberg till Görel Granström, juridiska institutionen, Umeå universitet.

Umeå kommuns vetenskapliga pris 2006 till yngre lovande forskare inom områdena miljö, kommunal ekonomi eller kultur överlämnas av rektor Göran Sandberg till Carina Keskitalo, statsvetenskapliga institutionen.

Cesam:s vetenskapliga pris 2006 till yngre akademiker som gjort betydande insatser inom forskning med samisk tematik utdelas av rektor Göran Sandberg till Mikael Vinka, institutionen för arkeologi och samiska studier. Centrum för samisk forskning, Cesam delar ut priset för första gången. Syftet är att öka intresset för samisk forskning i Sverige. Priset finansieras genom stöd från Sametingets kulturråd.

Under ceremonin sjunger Umeå Studentkör med director musices Tomas Pleje som dirigent. För musiken står Gunnar Lingegård, luta, Ralf Nyrén, Uilleann, Pipes, Anton Teljebäck, fiol, Malin Silbo Ohlsson, trumpet, Andreas Carlsson Walleng, trumpet.

Samtliga doktorer presenteras med en kort text, pristagarna med bild och text i en festskrift.
 Program samt bilder (av varierande kvalitet) på pristagare kommer från och med den 22 maj att finns på:
www.umu.se/om-universitetet/hogtider/

Önskas material tidigare, kontakta ceremonimästare Gunvor Larsson. Tel: 090-786 77 76
Mobil: 070-593 70 89

E-post: gunvor.larsson@adm.umu.se