Publicerad: 2013-04-18

8A Alneskolan segrade i Teknikåttans regionfinal

NYHET Klass 8 A, Alneskolan i Örnsköldsvik vann regionfinalen i tävlingen Teknikåttan som i dag hölls vid Umeå universitet. På andra plats kom klass 8 EM Grubbeskolan, Umeå, och trea blev Finnbackskolans 8:5 från Lycksele.

I regionfinalen fick de tre lagen, som tidigare under torsdagen vunnit semifinalerna, grunna på svaren till frågor om alltifrån var i kroppen vi har stavar till hur salt i maten betecknas kemiskt.

Det var spännande och jämnt in i det sista. Inför sista frågan ledde Grubbeskolan, men Alneskolans lag lyckades bygga det högsta tornet av blompinnar och potatisar och gick därmed segrande ur leken. Förstapriset är 7 500 kronor. Dessutom bjuds hela klassen på en resa till riksfinalen på Chalmers tekniska högskola i Göteborg den 23 maj. Andrapristagarna får 5 000 kronor till klasskassan och tredjepristagarna 2 500 kronor. Klass 8 röd från Husumskolan vann designpriset för sitt stränginstrumentbygge, vilket gav 1 000 kronor till klasskassan. I regionfinalen deltog nio åttondeklasser från skolor i södra Norrland.
Teknikåttan är en rikstäckande tävling med syfte att väcka intresset för naturvetenskap bland ungdomar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga, samt stärka deras självförtroende. Tävlingen arrangeras gemensamt av universitet och högskolor i Sverige, däribland Umeå universitet.

Mer information om Teknikåttan

Bildtexter:Hanna Näslund, Frans Johansson och Lisa Odemyr i det segrande laget, klass 8A Alneskolan.
Hanna Näslund, Frans Johansson och Lisa Odemyr i klass 8 A, Alneskolan, koncentrerar sig på en av finaluppgifterna, att klippa ett papper så att det går att få igenom en boll, en bok och en pall genom hålet i mitten.

För mer information, kontakta gärna: Annelie Holmlund, kansliet för teknik och naturvetenskap Telefon: 090-786 5323 E-post: annelie.holmlund@adm.umu.se Anna Dahlin, lärare, 8A Alneskolan, Örnsköldsvik

Redaktör: Anna-Lena Lindskog