Publicerad: 2004-09-17

90 gymnasieelever blir studenter för en dag

NYHET Kemi och japansk mat ska inspirera till livsmedelsinriktade studier. Torsdag den 23 september kommer 90 elever till Umeå universitet för att lyssna på föreläsningar, laborera och laga mat.

Projektet ”Engagerade elever vill gå vidare!” är ett försök att få fler elever från livsmedelsprogrammet, hotell- och restaurangprogrammet samt Komvux att studera vidare vid universitetens olika livsmedelsinriktade utbildningar.
– Eleverna som går de gymnasieutbildningarna söker sällan en universitets- eller högskoleutbildning. Det gäller att uppmuntra eleverna på ett positivt sätt så att de vågar satsa och påbörja en akademisk utbildning, menar Annica Nylander, studierektor vid institutionen för kostvetenskap, Umeå universitet.

Dietist, livsmedelsingenjör, kostekonom och lärare i hem- och konsumentkunskap är några exempel på yrken som universitetsstudier kan leda till. Projektet är ett samarbetsprojekt mellan Kalmar Högskola, Umeå universitet, Lunds universitet och SLU LivsmedelsSverige.

Torsdag den 23 september kommer de inbjudna eleverna att få vara ”student för en dag”. Under förmiddagen får eleverna bland annat lyssna på en föreläsning om kost och idrott, testa olika labborationer i livsmedelskemi samt prova att laga mat som är inspirerad av det japanska köket.

Dagen börjar klockan 08.30 i hörsal 213 Samhällsvetarhuset. Från klockan 08.50 till 11.50 kommer de olika aktiviteterna att pågå.

I restaurangmatsalen, plan 3 i Lärarutbildningshuset får eleverna laga japansk mat. På samma plan men i sal L306/L307 pågår laborationer i livsmedelskemi. I sensoriksalen, plan 3, håller EvaCarin Sehlstedet en föreläsning om kost och idrott. I Lärarutbildningshusets ljusgård presenteras de olika utbildningarna.

Media hälsas välkomna att delta under förmiddagen.

Kontaktperson:

Annica Nylander, studierektor, Institutionen för kostvetenskap