Publicerad: 2013-05-03

AB: Tänk nytt – och våga vara onyttig

NYHET Anders Johansson, litteraturvetare och biträdande lektor, institutionen för kultur- och medievetenskaper, skriver i Aftonbladet, angående den nyutkomna antologin "Till vilken nytta?", att nyttotänkandet är en återvändsgränd för humaniora och efterlyser efterlyser nya begrepp.

Anders Johansson

Ur artikeln: "Vill man däremot försöka förstå humanioras aktuella belägenhet undrar jag om frågan om nytta inte är en återvändsgränd. Också den mest kritiska av hållningar inbegriper ofrånkomligen något slags föreställning om mening, relevans, nytta. Att träda ut ur nyttan är, i en kapitalistisk tillvaro, omöjligt; att peka ut nyttan med nyttan är å andra sidan lika omöjligt. Där har diskussionen stått och stampat rätt länge nu. Ska man komma vidare måste man, tror jag, hitta andra begrepp, andra nyckelord."

Läs hela artikel Tänk nytt – och våga vara onyttigaftonbladet.se

Redaktör: Per Melander