Publicerad: 2009-04-07

Aftonbladets chefredaktör till Umeå universitet

NYHET Kalle Jungkvist, idag chefredaktör för aftonbladet.se, blir ny gästprofessor i journalistik vid Umeå universitet.

Webben är det hetaste inom journalistiken just nu och störst av landets nyhetssajter är Aftonbladet.se. Mannen som lett aftonbladet.se de senaste tio åren heter Kalle Jungkvist. Han har jobbat på Aftonbladet i halva sitt liv, men nu går han vidare och kommer att vara gästprofessor på Umeå universitets journalistutbildningar under läsåret 2009 - 2010.

– Jag har jobbat 32 år i journalistyrket och hoppas kunna dela med mig av mina erfarenheter till en ny generation, säger Kalle Ljungkvist till Aftonbladet.

Jungkvist har varit verksam som reporter och i många ledande befattningar, de senaste tio alltså som chefredaktör för Aftonbladet.se. För journalistutbildningarna är gästprofessuren en stor tillgång och att det blir just Kalle Jungkvist är mycket lyckat, tycker prefekten Karin Ljuslinder.

– Vi håller på med ett arbete som ska leda fram till en bättre och tydligare webbinriktning på våra utbildningar och Kalles kunskaper och erfarenheter kommer att bli oerhört värdefulla för oss, säger hon.

Förutom gästprofessuren vid Umeå universitet kommer Jungkvist från och med i höst också vara Senior advisor för Aftonbladets ägarkoncern Schibsted Sverige.

Gästprofessuren finansieras av Västerbottens-Kuriren och har tidigare innehafts av Karin Alfredsson.