Publicerad: 2017-06-01

Agneta Marell utnämnd till ny rektor i Jönköping

NYHET Agneta Marell, professor i företagsekonomi vid Umeå universitet, blir ny rektor vid Jönköping University. Detta beslutade styrelsen för Jönköping University den 1 juni.

Agneta Marell är i dag professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan vid Umeå universitet. Hon kommer senast från rollen som vicerektor med fokus på samverkan och innovation vid Umeå universitet och är vd för Umeå universitet Holding AB. Hon har haft flera styrelseuppdrag i näringslivet och varit ledamot i vetenskapliga forskningsråd och stiftelser. Tidigare uppdrag är bland annat rektor för Handelshögskolan vid Umeå universitet och kommundirektör i Örnsköldsviks kommun.

Agneta Marell är väl bekant med Jönköping Universitys verksamhet eftersom hon sedan 1 maj 2016 är ledamot i styrelsen, utsedd av regeringen.

– Agneta Marell har bredd i sin profil och viktiga och relevanta erfarenheter i universitetsvärlden. Hon har dessutom chef- och ledarerfarenheter från olika delar av samhällslivet. Detta tillsammans med hennes personliga egenskaper som målmedveten, driven och med en strategisk förmåga samtidigt som hon är mån om att skapa delaktighet i processer och utvecklingsarbeten, gör henne utomordentligt lämpad att ta sig an uppdraget som rektor vid Jönköping University, säger Monica Dahlbom, styrelsens ordförande.

– Jag är glad och stolt över förtroendet jag fått från styrelsen. Utbildning och forskning vid Jönköping University har gott anseende både inom och utanför Sverige. Som ledamot i lärosätets styrelse har jag fått en djupare insikt i den höga kvalitet och utvecklingskraft som finns i verksamheten och den centrala roll högskolan fyller för näringsliv och offentlig verksamhet. Jag ser nu mycket fram emot att vara en del i att driva Jönköping University framåt ytterligare, säger Agneta Marell.

Arbetet med rekrytering av rektor till Jönköping University har pågått under vintern och våren. I maj träffade valförsamlingen, som består av representanter för medarbetare och studenter vid Jönköping University, slutkandidaten Agneta Marell och gav ett positivt utlåtande till styrelsen vid sammanträdet den 1 juni.

Agneta Marell tillträder som rektor vid Jönköping University under hösten 2017.

För mer information kontakta gärna

Agneta MarellTelefon: 070-207 20 02
E-post: agneta.marell@umu.se

Till pressbild på Agneta Marell för fri publicering. Foto: Elin Berge.

Monica DahlbomStyrelseordförande Jönköping University

Till pressmeddelande på Jönköping Universitys webb