Publicerad: 2022-02-23 Uppdaterad: 2023-04-25, 16:44

AI Hackathon – samarbete mellan MAI och Icelab

NYHET Syftet med AI Hackathon i Granö var att para ihop olika forskningsgrupper från Medicinska fakulteten och Teknisk-naturvetenskaplig fakultet för att diskutera forskningsidéer och projekt. Syftet var också ge deltagarna tillfälle att utveckla idéer till högkvalitativa projektplaner och projektansökningar.

– Vi parade ihop forskare från olika discipliner vid Umeå universitet och Göteborg universitet, i 3 grupper. Syftet var att forskare med bakgrund i medicin och biologi ska ges tillfälle att samarbeta med forskare som bedriver teknisk och datavetenskaplig forskning. Forskarna jobbade i grupper och var tillsammans i Granö konferens anläggning i 3 dagar för att utveckla nya samarbeten, säger professor Martin Rosvall i Icelab.

– MAI har bidragit med planering och ansökningsprocess för att välja ut kvalificerade forskare och projekt vid medfak till deltagande av AI-Hackathon, belyser  professor Jenny Persson, ordförande i MAI.

Gabrielle Beans Picón vid Icelab och Anna Lundberg, forskningsamordnare vid Medicinska fakultetens kansli, jobbade med att engagera deltagarna inför detta AI Hackathon i Granö. Anna Lundberg gjorde en uppföljning efteråt, med deltagarna från Medicinska fakulteten och fick mycket positiv återkoppling.

– Det har varit en fantastisk upplevelse att delta i AI Hackathon i Granö. Vi har hittat samarbetspartner och utvecklar projekt tillsammans. Det är en mycket givande form av event, säger  Johan Normark, en av deltagarna.

Deltagarna såg fram emot fler Hackathons med utökat deltagande av fler forskare inom fler områden.

Teamen som deltog

Team 1