Publicerad: 2019-12-15

AI-professor på internationell boklista

NYHET När techUK listar årets måste-böcker för julhelgens läsning lyfter de fram professor Virginia Dignums bok Responsible Artificial Intelligence.

Text: Mikael Hansson

Virginia Dignum är professor vid Institutionen för datavetenskap och vetenskaplig ledare för WASP-HS, Wallenbergstiftelsernas stora satsning på AI och autonoma system. Det är en nationell satsning som Umeå universitet koordinerar.

När techUK rankar böcker till sin lista över böcker som du inte får missa att läsa under julhelgen, Christmas AI Reading List, är det ett starkt internationellt betyg för de böcker som rankas. TechUK har närmare 850 bolag som medlemmar. Tillsammans anställer de 700 000 personer, vilket är omkring hälften av alla som jobbar inom tech-branschen i Storbritannien.

Listan rankar tankeväckande böcker om digital etik med teman som rör AI och automation.

I boken Responsible Artificial Intelligence, som kom ut hösten 2019, undersöker Virginia Dignum de etiska följderna av artificiell intelligens. Hon diskuterar frågor relaterade till integriteten hos forskare, teknologer, utvecklare och designers när de utformar, konstruerar, använder och hanterar system som rymmer artificiell intelligens.