Publicerad: 2012-11-12

Akademisk kunskap ger företagspris

NYHET CodeMill, ett av Umeås heta it-företag, tar hem priset som Årets avknoppningsföretag vid Umeågalan 2012. Bakgrunden har grundarna på Datavetenskap vid Umeå universitet och hyllas för att de förmår ta ett akademiskt kunnande ut på en marknad.

Text: Mikael Hansson

– Det är ett erkännande att få uppmärksamhet och att bli hyllade av näringslivseliten i Umeå, utbrister Rickard Lönneborg, vd för CodeMill, när han kliver av scenen där han tillsammans med forskningschefen Johanna Björklund tagit emot priset som Årets avknoppningsföretag av Agneta Marell från Umeå universitet och Jessica Lagrelius, Uminova Innovation.

CodeMill är ett av Umeås it-företag som når ut på en internationell marknad med sina 25 medarbetare, merparten civilingenjörer i datavetenskap. Utvecklarna på företaget är idag efterfrågade experter på avancerad hantering av digital video. BBC och flera andra internationella tv-bolag visar stort intresse för tekniken.

Men CodeMill har också stor kunskap inom medicinteknik och har tagit fram ett webbaserat system för att hjälpa för tidigt födda och nyfödda sjuka barn att få rätt mängd näringslösning.

Rötter till universitet

– Det är särskilt roligt med detta pris eftersom det betonar våra rötter till universitetet, säger Johanna Björklund, som förutom arbetet på CodeMill också är forskare på institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet.

För Johanna har denna vecka varit en extremt hyllad vecka. Inte nog med att företaget hon varit med och grundat prisas vid Umeågalan, hon har själv också i veckan tagit emot ett personligt anslag från Vetenskapsrådet på 3,5 miljoner kronor som ung lovande forskare.

Siktar mot nya mål

– Nu vill vi bara ha priset som tillväxtföretag, skrattar Johanna Björklund med ett fast grepp om de blommor hon och Rickard Lönneborg precis tagit emot. Med tanke på företagets tillväxt under de senaste åren så kanske det målet redan kan nås vid nästa års Umeågala.

Motivering till priset lyder: ”Sedan starten 2007 har de varje år fördubblat sin omsättning. Mederbjudanden inom systemutveckling av komplexa IT system är bolaget en förebild i hur man
tar akademiskt kunnande och forskning ut på en marknad.”

Priset delas ut av CONNECT Norr, Umeå universitet, Uminova Innovation och Uminova Invest.