Publicerad: 2012-01-23

Äkta människor och riktiga robotar

NYHET Tv-serien Äkta människor ger en bild av vad som kan hända i ett samhälle där människoliknande robotar finns i våra hem. InfoTech Umeå bad robotforskaren Erik Billing vid Umeå universitet kommentera tv-serien.

Vid insitutionen för datavetenskap vid Umeå universitet pågår ett antal projekt kring avancerad robotforskning. En av forskarna är Erik Billing som lägger fram sin avhandling om robotövningar den 26 januari och är därmed mycket lämplig att reda ut begreppen kring robotar i vårt samhälle.

– Robotar blir allt vanligare inom många områden. Än så länge ser vi dem inte ute på gator och torg, men de är numera en självklarhet inom industrin, militären och sjukvården. Moderna robotar blir allt duktigare på att interagera med människor och kan därför ta plats på fler och fler ställen i samhället, menar Erik Billing.

När kommer vi att få möta människoliknande robotar som i Äkta människor?

Aldrig. Visst kan det säkert komma människoliknande robotar som har många av de egenskaper som vi ser hos robotarna i Äkta människor, men när teknologin nått dit kommer den även att ha format samhället på många andra vis. Detta ignoreras i Äkta människor och vi ser robotar från ganska långt in i framtiden nedsläppta i dagens samhälle, vilket är grunden till många av de konflikter som framställs i serien.

Jag ser inga teoretiska hinder för att vi i en framtid ska kunna bygga robotar som ser ut, agerar, tänker och känner på liknande sätt som människor, men om detta sker kommer det att ske i ett ganska annorlunda samhälle än det vi har idag.

Man kanske kan likna Äkta människor vid att släppa ned senaste iPhonen i 50-talets Sverige. Hur skulle dåtidens Svensson se på en apparat som förstod vad du sa och kunde svara, som kunde lyssna på musik och berätta vilken låt som spelas och vem som sjunger den, eller som kunde berätta vilka av dina kompisar som fanns nere på stan just nu. Jag är övertygad om att en sådan apparat skulle tett sig högst skrämmande på 50-talet och 50-talsmänniskan kanske skulle tillskriva iPhonen mycket mer mänskliga egenskaper än vad vi idag tillskriver smarta mobiltelefoner idag. På samma sätt tror jag att vårt förhållningssätt till robotar kommer att ha ändrats på så många andra vis innan de börjar läsa sagor för våra barn.

I vilka sammanhang blir det stora genombrottet för robotar?

Jag kan idag se två områden utanför industrin. Det ena är förarlösa bilar. Det har senaste åren blivit allt tydligare att detta är nåbart med dagens teknologi och jag är övertygad om att de kommer att komma. Det kommer utan tvekan bli en stor förändring för många människor, kanske i förläningen även ha effekter på hur vi bygger städer mm.

Det andra området är servicerobotar i affärsgallerior och liknande. Vi kan redan se de första i några få gallerior runt om i världen, till exempel REEM från Pal Robotics. Även om det säkert dröjer ett par år innan de kommer till Sverige är dessa robotar en kategori som är tillräckligt enkla för att bli robusta och ekonomiskt realistiska, samtidigt som de gör viss nytta. Jag tror alltså vi inom en snar framtid har robotar som kan visa vägen till en viss butik, eller varför inte en viss vara i en butik, som kan hjälpa till med bärkassarna och som fungerar som inkastare till butiker och restauranger.

Vad gör du som robotforskare?

I min doktorsavhandling som jag ska försvara nu i dagarna har jag jobbat med inlärningsmekanismer för robotar, alltså hur vi kan bygga robotar som kan lära sig nya saker. Specifikt har jag tillsammans med mina kollegor studerat tekniker för att få robotar att lära sig från en mänsklig lärare, så att vi kan visa hur en uppgift ska lösas och sedan låta roboten lösa den på egen hand. Vi tittar även på hur hjärnan behandlar information och försöker bygga datorprogram som gör samma saker, datorprogram som sedan kan styra robotar. För mig har det varit lika viktigt att lära mig saker om hur människan och hjärnan fungerar som att göra tekniska landvinningar.

Ska vi vara rädda för robotarnas intåg?

Det bör vi eventuellt vara, men inte för sådana robotar som vi ser i Äkta människor. Senaste åren har obemannade flygplan och landfordon blivit allt vanligare inom militären och dessa håller nu på att förändra hur många länder kan bedriva krig. I stället för att skicka iväg 18-åringar till fronten kan vi låta soldaterna ha säkra kontorsjobb hemma i hemlandet och samtidigt bedriva fjärrstyrda krig i andra länder. Det är svårt att sia om vad detta får för konsekvenser i förlängningen, men som jag ser det utgör den här typen av militära applikationer ett mycket mer reellt hot än framtidens kombinerade hushållsassistent och sexleksak.

Läs även:

Pressmeddelande om Erik Billings disputation: Hur skapar vi robotar som kan lära sig?Intervju på SvT.se: Bygger verklighetens mänskliga robotar

Bildtext: Hubot och Mimi, spelad av Lisette Pagler, från tv-serien Äkta människor. Foto: Johan Paulin

Redaktör: Mikael Hansson