Publicerad: 2017-04-27

Aktiviteter för Teknikåttans deltagare

NYHET Medan deltagarna i Teknikåttans regiontävlingar väntade på att få tävla så fick de chans att besöka olika tekniska institutioner på Umeå Universitet. Vår institution, Tillämpad Fysik och Elektronik (TFE), erbjöd några av lagen att få testa på principerna för självstyrande bilar samt information om grön hållbara drivmedel.

Principerna för självstyrande bilar fick eleverna testa på genom att 2 och 2 få styra en rullvagn genom en korridor utan att krocka med hinder på vägen. Den ena eleven fick agera navigator och den andra fick styra vagnen på givna kommandon från sin klasskamrat. Svårigheten för eleverna var att de inte fick se verkligheten själva utan fick förlita sig på laserscannern information av verkligheten som visades på en datorskärm.

Informationen om Grön hållbara drivmedel från skogsråvara var en film som eleverna fick se.

Eleverna som besökte oss denna dag var klasserna 8C och 8D från Minerva, 8A och 8D från Husumskolan samt 8:1 och 8D från Minervaskolan skolan. De anställda från TFE som träffade studenterna var Sven Rönnbäck, Thomas Mejtoft, Cornelia Damber Håkansson samt Linda Pommer.

Redaktör: Karin Fahlquist