Publicerad: 2006-08-17

Aktuell forskning om interaktion i datorspel, bloggar och andra digitala miljöer

NYHET 21–22 augusti sammanstrålar 25 doktorander från fler än 10 olika lärosäten i och utanför Sverige i Humlab för att delta i en workshop om forskning kring interaktion i digitala miljöer.

I denna tvärvetenskapliga workshop behandlas högaktuella teman som till exempel framväxande nätgemenskaper, interaktion, kommunikation och lärande i datorspel, bloggar och andra digitala miljöer.

Workshopens första dag, måndagen den 21 augusti, utgörs av fyra gästföreläsningar som är öppna för allmänheten:

10.45 "Stepping Up: Cyberinfrastructure for the Humanities and Social Sciences" Patrik Svensson, HUMlab, Umeå universitet
13.30 "Reconsidering Emergence" TL Taylor, Center for Computer Games Research, IT-Universitetet i Köpenhamn
14.30 "Pedagogical Reflections on Cyborg Construction" Patrik Hernwall, Institutionen för Kommunikation, Teknik och Design, Södertörns Högskola
16.00 "Feral Textuality – Blogs and Other Undomesticated Hypertexts"
Jill Walker, Humanistisk informatikk, Universitetet i Bergen

Workshopens andra dag är enbart för doktorander som här får tillfälle att diskutera sina pågående avhandlingsarbeten. Arrangörer för workshopen är ett lokalt doktorandnätverk med medlemmar från humanistisk och samhällsvetenskaplig fakultet samt fakulteten för lärarutbildning. Workshopen är genomförbar tack vare generösa bidrag från de lokala medlemmarnas olika institutioner och från Tvärvetenskapligt forum.

Mer information om workshopen, program och abstracts finns på dirn.wikispaces.com/

För mer information kontakta

Daniel Skog (dskog@informatik.umu.se, tel 090-786 95 75)

Therese Ö. Berglund (therese.ornberg@humlab.umu.se, tel 090-786 61 58).

Redaktör: Helena Vejbrink