Publicerad: 2017-04-05

Alexander: Våga satsa och var inte rädd för att misslyckas!

NYHET Att Umeå universitets arkitektprogram har en konstnärliga profil var det som lockade Alexander Johnsson att söka sig hit, samtidigt som han hade hört bra saker om skolan. Snart är det första läsåret avverkat och kul har det varit.

Alexander Johnsson. Foto: Per Melander

Alexanders intresse för arkitektur kommer från hans grundläggande intresse för färg och form, men även teknik och problemlösning som framförallt väcktes under gymnasietiden. Alexander tog studenten på det naturvetenskapliga programmet i Lindesberg för tre år sedan. Efter det jobbade han som lärarvikarie innan han sökte in till Lunnevad folkhögskolas konstlinje där han studerade under ett läsår.

Måste man ha en konstnärlig ådra för att lyckas med arkitektstudier?

– Det kan absolut vara en fördel att ha en konstnärlig ådra men samtidigt är det tekniska tänket viktigt och det är ganska mycket upp till var och en hur man väljer att rikta in sina projekt.

Vad är det bästa med att plugga på arkitektprogrammet?

– Jag trivs och gillar det mesta vi gör, blandningen av teoretiska och praktiska moment passar mig. Men att bygga modeller har verkligen blivit en favorit, eller egentligen överhuvudtaget när projektkursen når fram till själva designmomentet, då man får använda all sin research till att skapa något. Det är kul!

Skiljer sig undervisningen från gymnasiestudier?

– Till skillnad från gymnasiet så är man mycket friare att disponera sin egen tid nu men det innebär också ett större ansvar över de egna studierna. Det blir också många fler muntliga presentationer och redovisningar eftersom undervisningen är projektbaserad. Presentationsteknik känns som en viktig del i vad vi lär oss – i vår framtida yrkesroll ska vi ju kunna sälja in våra idéer.

Hur är Umeå som studentstad?

– Jag trivs bra i Umeå, det är en stad som känns både liten och stor. Som studentstad så ligger det mycket på en själv vad man väljer att delta i, men möjligheterna finns att hitta på roliga saker om man är sugen.

Vad har du för framtidsplaner?

– Efter min kandidatexamen i arkitektur skulle jag vilja praktisera på ett arkitektkontor, i Sverige eller utomlands.

Varför är arkitektur viktigt?

– Arkitektur är ett så brett ämne, det kan påverka samhället både i det stora och det lilla. Och det är någonting som angår de flesta på ett eller annat sätt.

Vilken är din favoritarkitekt och varför?

– En av mina favoriter är Gunnar Asplund, jag snöade in lite på honom när jag skrev en uppsats i vintras om Skogskyrkogården i Stockholm.

Vilka är dina fritidsintressen?

– Jag tränar och målar. Jag tycker också om att kolla på basket eller bara umgås och fika med vänner.

Arkitekthögskolans hemsida

Namn: Alexander Johnsson
Kommer från: Lindesberg
Ålder: 21
Oanad talang: Grym på att klippa hår
Gör en ledig dag: Spanar efter coola second hand-möbler
Läser just nu: Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri
Lyssnar på: Z, Klabbes Bank.
Mig med tre ord: Ambitiös – Glad – Nyfiken
Umeå med tre ord: Kallt men kul

Redaktör: Ingrid Söderbergh