Publicerad: 2012-04-18

Algoryx i Sverigetoppen igen

NYHET Succé igen! För andra året i rad hyllas Umeåföretaget Algoryx som ett av Sveriges 33 hetaste unga teknikföretag när Ny tekniks och Affärsvärldens 33-listan för 2012 blev offentlig vid en gala på Berns Salonger i Stockholm.

Text: Mikael Hansson

Fjolårets framgång då Algoryx, ett avknoppningsföretag från Umeå universitet, klev in på 33-listan över Sveriges mest lovande teknikbolag fortsätter också i år. När juryn från tidningarna Ny teknik och Affärsvärlden gallrat fram de hetaste företagen i Sverige 2012 fastnade man återigen för den simuleringsteknik som Algoryx utvecklat med stöd av fysikmotorn AgX.

För att kvalificera sig till listan måste företagen på 33-listan uppfylla vissa kriterier. Juryn har sökt företag med en unik produkt eller tjänst kring en innovation, ett företag som har en stor internationell potential och förutsättning att vilja förändra världen. Allt detta menar man sig ha funnit hos Algoryx från Umeå som under galan på Berns salonger representerades av Kenneth Bodin, vd, Anders Backman, teknisk chef, och Niklas Melin, utvecklare, alla tre med bakgrund från institutionen för Datavetenskap.

Hård konkurrens

– I år har konkurrensen varit hårdare än någonsin. Runt om i Sverige sjuder det av nya, spännande idéer. Långt över 250 nomineringar har strömmat in, den största gruppen är it-bolag men även inom bio- och medicinteknik är aktiviteten hög, säger Marie Alpman, reporter och arrangör från Ny Teknik.

Ger energi

– Priset ger energi åt oss inte minst för att det uppmärksammar originalteknik som har internationell potential, säger en mycket glad Kenneth Bodin mitt i festvimlet bland andra pristagare.

– Det är även bra marknadsföring för vår rekrytering när vi vill locka fler seniora medarbetare, fortsätter Kenneth Bodin.

– Det är också kul att hamna på samma lista som andra framgångsrika företag, inflikar Anders Backman och konstaterar att musiktjänsten Spotify och Tobii med sin teknik för ögonstyrning av datorer funnits med bland tidigare vinnare. Bland årets vinnare som främst kommer från it- och bioteknik-branschen finns såväl videotjänster som Bambuser och Voddler liksom datorspelsföretaget Mojang som skapat Minecraft.

Framgångsrika vinnare

För Algoryx har resan bara börjat men redan har man ett stort antal mycket intressanta internationella kontakter, nu senast också inom filmindustrin som ser stora möjligheter i att använda Algoryx simuleringsteknik för visuella effekter.

Algoryx bildades 2007 som ett avknoppningsföretag från Umeå universitet. Med lärplattformen Algodoo har man gett skolor runt om i världen ett läromedel för undervisning kring fysik och med fysikmotorn AgX Multifysik är man en ledande internationell aktör inom interaktiv fysikalisk simulering för bland annat industriella tillämpningar.