Publicerad: 2021-04-23

Ålidhemsskolan vidare till rikstävling i Teknikåttan

NYHET Klass 8C Ålidhemsskolan i Umeå segrade i regiontävlingen i Teknikåttan och går nu vidare till rikstävlingen. På andra plats kom 8D Internationella Engelska skolan, Sundsvall, och trea blev 8C Vallaskolan i Östersund.

Text: Anna-Lena Lindskog

I vanliga fall brukar regiontävlingen i Teknikåttan hållas på campus och de tävlande klasserna får under tävlingsdagen träffa studenter och få en inblick i hur det är att plugga på universitetet. Men, på grund av den pågående pandemin fick tävlingen ske digitalt i stället.

Till regiontävlingen hade sex klasser kvalificerat sig:

8:1 Fridhemsskolan, Arvidsjaur
8D Internationella Engelska skolan, Sundsvall
8B Vallaskolan, Östersund
8C Vallaskolan, Östersund
19A Wendela Hellmanskolan, Härnösand
8C Ålidhemsskolan, Umeå

Efter semifinaler möttes Ålidhemsskolan och Internationella Engelska skolan i regionfinal. Det blev en jämn kamp, där Ålidhemsskolan till slut stod som segrare med 30 poäng före Internationella Engelska skolans 25 poäng. Tredje pris gick till 8C Vallaskolan, som hade högst poäng av de övriga tävlande i semifinalerna.

Det vinnande laget får 10 000 kronor till klasskassan, andrapristagarna 7 500 kronor och tredjepristagarna 5 000 kronor.

Rikstävlingen som arrangeras av Högskolan Dalarna blir även den digital och hålls i två steg, semifinaler den 6 maj och final den 20 maj.

Teknikåttan är en rikstäckande tävling som anknyter till skolämnena teknik, kemi, biologi, fysik samt matematik. Ett tiotal lärosäten samarbetar i tävlingen, vars syfte är att öka intresset för teknik och naturvetenskap i samhället, samt visa att teknik och naturvetenskap finns i vår omgivning i många olika sammanhang och kan vara väldigt roligt samtidigt som det är viktigt.

Läs mer om Teknikåttan