Publicerad: 2011-05-25

Alla har rätt till trygghet

NYHET För barn i olika åldrar har en professor berättat om sin forskning om hjärntumörer och med hjälp av Kulturverkets konstnärer har barnens tankar om forskningen sedan blivit konst. I utställningen Alla har rätt till trygghet som visas på Bildmuseet i sommar ingår film, musik, bild, dans och performance.

Bildmuseet 6 juni - 4 september 2011

Pressvisning: Onsdag 1 juni kl 10
Vernissage: Måndag 6 juni kl 14

Utställningen är resultatet av andra året av Kulturverkets projekt Forskning är väl ingen konst. I år har temat varit "alla har rätt till trygghet", hämtat från FN:s barnkonvention. Under det temat har professor Tommy Bergenheim, Umeå universitet, besökt skolor i Umeå för att berätta om sin forskning om hjärntumörer. Två av barnkonventionens artiklar handlar om barnets rätt till trygghet, och Tommys forskning har som mål att göra tillvaron tryggare för dem som blir sjuka.

Klass 3 och 5 från Stöcke skola, klass 4 C och klass 7 D från Sävar skola, klass 7 C från Bräntbergsskolan och åk 7-10 från Ålidhemsskolan har medverkat. Efter att ha träffat Tommy Bergenheim har eleverna, som är mellan 5 och 17 år, funderat på när de känner sig trygga och otrygga, och tillsammans med Kulturverkets konstnärliga ledare har känslor och tankar om hjärnforskning gestaltats i musik, film, dans, ord och bild.

Medverkande från Kulturverket: Lenita Brodin Berggren, konstnär och bibliotekarie Jan Ferm, kompositionslärare och kompositör Frida Hammar, animatör och illustratör Emmalo Lundström, koreograf och dansare Fredrik Oskarsson, filmare Kajsa Sandström, koreograf och dansare Annica Styrke, koreograf och dansare
Göran Wretling, kompositionslärare och kompositör

Tommy Bergenheim är professor/överläkare vid instiutionen för farmakologi och klinisk neurovetenskap vid Umeå universitet.

Om Kulturverket och projektet Forskning är väl ingen konst

Kulturverket är en verksamhet inom Umeå kommun, och har till uppdrag att ta till vara de ungas kreativitet, öka ungas delaktighet i kulturlivet och utveckla estetiska läroprocesser i skolan. Forskning är väl ingen konst är ett av Kulturverkets pågående projekt. Det löper under tre år och avslutas i juni 2012. Under projektets gång har forskare från Umeå universitet besökt skolklasser i Umeå och föreläst om sina olika forskningsområden. Sedan har barnkonventionens artiklar kopplats till föreläsningen, och barnen/ungdomarna har tillsammans med Kulturverkets konstnärliga ledare arbetat vidare med bild, film, musik, dans och ord. Även förra året resulterade processen i en utställning på Bildmuseet.
Projektet Forskning är väl ingen konst stöds av Allmänna arvsfonden.

Beatrice Hammar, Producent Kulturverket beatrice.hammar@umea.se

Redaktör: Helena Vejbrink