Publicerad: 2014-02-19

Alla på snö - Rätten till snöglädje för alla barn

NYHET Alla på snö – rätten till snöglädje för alla barn är ett delprojekt i Ski Umeå 2014. Projektet har som målsättning att göra snölek och snöupplevelser under skoltid till en rättighet och möjlighet för alla barn i Sverige - oavsett bakgrund och förutsättningar. Idrottshögskolan är representerade i styrgruppen för Ski Umeå 2014, i och med det har Pedagogiska institutionen involverad i evenemanget Alla på snö.

Ski Umeå 2014

Ski Umeå 2014 är ett projekt som satsar på skidor och vinterkultur i samband med att Umeå är Kulturhuvudstad 2014 i Europa. Projektets målsättning är att få barn och unga att prova på vintersporter, framförallt inom alpina vintersporter och längdskidåkning.  Enligt Anders Sandström, projektledare Ski Umeå 2014, vill man få i gång olika delprojekt som förhoppningsvis blir självgående med tiden. En grundtanke med projektet är att hjälpa andra arrangörer som sysslar med vintersport att arrangera och utvecklas. Som en del i detta arbete har Ski Umeå samlat ihop 1000 par trickskidor till skolorna för att elever ska kunna prova på att åka under rasterna.

Alla på snö - rätten till snöglädje för alla barn

"Alla på snö – rätten till snöglädje för alla barn" är ett delprojekt i Ski Umeå 2014. Projektet har som målsättning att göra snölek och snöupplevelser under skoltid till en rättighet och möjlighet för alla barn i Sverige - oavsett bakgrund och förutsättningar.

Umeå Kommun är en av flera kommuner som samarbetar med Svenska Skidförbundet, Skidfrämjandet, de lokala skolorna samt skidanläggningarna. Under dagarna 17-21 februari bjuds ett 20-tal fjärdeklass-klasser från 11 skolor i Umeå kommun in till en dag på Bräntberget där de får möjlighet att prova på längdskidåkning, alpint samt snowboard.

Idrottshögskolan är representerade i styrgruppen för Ski Umeå 2014, därmed har Pedagogiska institutionen involverad i detta evenemang.

Peter Åström, vid Pedagogiska institutionen, berättar att det är studenter på ämneslärarprogrammet med inriktning idrott och hälsa som fungerar som funktionärer under dessa dagar och hjälper de inbjudna eleverna. Han fortsätter att berätta att de tar emot cirka 100 elever per dag, totalt cirka 400 elever under dagarna, där vissa av eleverna har provat på aktiviteterna tidigare medan det är en ny upplevelse för andra.

Alla på snö är en fantastisk möjlighet för barn som inte tidigare fått möjlighet att prova på längdskidåkning eller alpin utförsåkning säger Peter. De elever som bjudits in har allt fritt under dagen, dvs. utrustning, lift och hjälp på skidorna. Tanken med dagen är att väcka glädje och lust hos eleverna att fortsätta med liknande vinteraktivitet, avslutar han.

Kompetenscenter OUC i Umeå, Idrottshögskolan, är delaktig i projektet genom att tillhandahålla en orienteringsövning till eleverna.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson