Publicerad: 2022-02-24

Alla på snö i Umeå

NYHET Umeåelever i årskurs fyra får under vecka åtta möjlighet att upptäcka skidåkning, snöupplevelser och snöglädje. Studenter från Ämneslärarprogrammet med inriktning Idrott och hälsa vid Umeå universitet, har utbildats i att leda och coacha barn på snö.

Text: Anna-Karin Eriksson

Projektet Alla på snö är en satsning från svenska skidförbundet som arrangerats runt om i landet sedan 2009. Syftet är att ge så många barn som möjligt chansen att upptäcka skidåkning och snöupplevelser, oavsett bakgrund eller förutsättningar. Via projektet Alla på snö får eleverna möjlighet att under en dag kostnadsfritt prova på att åka skidor, såväl längdskidor som alpint, eller snowboard.

Studenter från Ämneslärarprogrammet med inriktning Idrott och hälsa vid Umeå universitet, har utbildats i att leda och coacha barn på snö. Under dagarna 21-25 februari kommer de hjälpa totalt 870 årskursfyra elever att utforska snöglädje! I projektet samverkar UHSK Umeå Skidklubb, Idrottshögskolan, Umeå kommun och RF-SISU Västerbotten.