Publicerad: 2024-02-22

Alla på snö Umeå 2024

NYHET Under vecka 8 får elever i årskurs 4 utforska glädje på snö i Bräntbergsbacken i Umeå. Under lekfulla former får barnen åka skidor och snowboard med stöd av ledare som utbildats i att leda barn på snö.

I en allt mer stillasittande vardag vill Svenska skidförbundet genom kunskap och rörelse fånga barnens intresse för en aktiv livsstil. Under en Alla på snö-dag ges alla fjärdeklassare möjlighet att utforska allt roligt som går att göra på snö. Eleverna får helt kostnadsfritt tillgång till utrustning, snöanläggning och utbildade ledare som stöttar barnen under sin dag på skidor. Drygt 900 Umeåelever kommer under vecka 8 att få utforska sin snöglädje, vissa elever står på skidor för första gången medan andra redan är vana skidåkare.

Möjlighet att leda elever i autentiska situationer

Som ledare för Alla på snö finns bland annat studenter på Ämneslärarprogrammet vid Umeå universitet. Magnus Ferry, lektor vid Pedagogiska institutionen, undervisar bland annat på Ämneslärarutbildningen med inriktning mot idrott och hälsa. Han ser många vinster med att studenterna får leda barnen under Alla på snö.

–Ledarutbildningen Alla på snö har funnits med i över tio år på Ämneslärarutbildningen vid Umeå universitet och är ett uppskattat innehåll bland studenterna. Alla på snö är ett av många inslag där studenterna får möjlighet att leda elever under sina ämnesstudier, det ger dem nyttiga kunskaper för sitt kommande yrke, säger Magnus Ferry.

En av ledarna under Alla på snö är ämneslärarstudenten Arvid Osmund.

–Det är kul med på Alla på snö och att få träffa alla barn i backen. Jag ser stora fördelar och meriter med att vara ledare för Alla på snö, annars träffar vi barn i undervisningssammanhang först i samband med vår VFU. Nu får jag som student goda möjligheter att omvandla teori till praktik, säger han.

Arvid berättar att trots att de har planerat allt väldigt noga behöver de göra vissa förändringar på plats ute i backen.

–Jag kan tänka mig att det även kan bli så med planerade idrottslektioner i framtiden, allt går inte att vara förberedd på, fortsätter Arvid Osmund.

Alla på snö inspirerar

I Bräntbergsbacken ljuder ett sorl av glada elever som deltar i Alla på snö. Barnen får förutom att lära sig åka längdskidor, slalom och snowboard, dela glädje och gemenskap med varandra samt skapa härliga minnen att se tillbaka på. Alla på snö ger eleverna möjlighet att utmana sig själva, träna balans samt koordination samtidigt som de inspireras till en aktiv livsstil.

Therese Wiggh, lärare vid Obbolaskolan, berättar att de är på plats med cirka 40 elever.

–Vi har nog tio elever som provar på skidor för första gången i sitt liv i dag. Alla på snö är otroligt uppskattat bland eleverna på skolan, många längtar verkligen tills de går i fyran får möjlighet att vara med.

Sixten är en av de elever som provar slalom för första gången.

–Det är jätteroligt. Det är kul att åka utför en backe tillsammans med kompisar, förklarar han.

Aisha, Ersängsskolan, provar även hon slalom för första gången.

–Det är kul men också lite svårt. Jag brukar åka skrana på vintern, berättar hon.

Emil och Liam från Kasamarks skola tar chansen att åka snowboard för första gången.

–Det är jättekul med Alla på snö och att åka snowboard. Vi kommer fortsätta åka snowboard, säger de och skyndar sig vidare upp i backen.

Fakta: Alla på snö

Alla på snö började som ett pilotprojekt 2009, initierat av Svenska Skidrådet och Svenska Skidförbundet. Det blev en succé redan från start och konceptet har sedan dess vuxit enormt, under vintern 2023 deltog närmare 50 kommuner i arrangemanget.

Alla på snö är en del av Svenska Skidförbundets ordinarie verksamhet. Tillsammans med kommuner, skidföreningar, skidanläggningar erbjuder de många barn från norr till söder att få prova på skidor och snowboard oavsett tidigare förkunskaper och tidigare relation till snöaktiviteter.