Publicerad: 2020-09-23

Allt färre studenter stannar kvar i Umeå efter utbildningen

NYHET Umeå universitet har i jämförelse med andra större lärosäten i landet det största flyttunderskottet av färdigexaminerade studenter. Det visar två nypublicerade uppsatser från Centrum för regionalvetenskap (CERUM) vid Umeå universitet.

Text: SVT

Den ena studien, ”Migration of university graduates...”,  har jämfört hur examinerade studenter under 2013 flyttar i hela landet, medan den andra, ”Ska jag stanna eller flytta” har fokuserat på Umeå universitet.

En närmare titt på den nationella studien visar att även om det blir vanligare att studenter flyttar in till sin studieort, så är det allt färre som stannar kvar efter utbildningens slut. Och ju högre och längre utbildning, desto fler är det som flyttar.

Många faktorer bakom
I Umeå var det 71 procent av studenterna som lämnade kommunen efter examen, att jämföra med till exempel Göteborg på 37 procent och Linköping på 55 procent.

— Det finns förstås många anledningar till att studenter flyttar. Sociala skäl som att flytta närmare släkt och vänner är en orsak, men det som verkar betyda mest är anställningsmöjligheterna i regionen tillsammans med inkomstnivåer och karriärmöjligheter, säger Rikard Eriksson, professor i ekonomisk geografi vid Institutionen för geografi på Umeå universitet och en av författarna till uppsatsen ”Ska jag stanna eller flytta”.

Hör mer av Rikard Eriksson men också hur studenterna tänker om att stanna kvar i Umeåområdet – eller flytta efter utbildningen.

Länk till SVT