Publicerad: 2008-04-29

Allt fler väljer Umeå universitet – rekordstor ökning av ansökningar

NYHET Antalet ansökningar till fristående kurser har ökat med hela 52 procent, ökningen för utbildningsprogrammen är 25 procent. Motsvarande siffror för hela landet ligger enligt VHS på 13 respektive 18 procent.

– Det är roligt att kunna konstatera att söksiffrorna går kraftigt framåt. Vi är mycket glada över den stora tillströmningen till våra program och kurser, det visar att vi har ett attraktivt utbud, säger Åsa Bergenheim prorektor för grund- och forskarutbildning vid Umeå universitet.

Till höstens antagning har totalt 5 898 fler ansökningar till fristående kurser kommit in, varav 4 460 ansökningar kommer från utlandet. Antalet ansökningar till utbildningsprogrammen har ökat med 4 400, varav 3 596 ansökningar kommer från utlandet.
– Det är givetvis glädjande att vi verkar vara så attraktiva för utländska studenter men av erfarenhet vet vi tyvärr att det är få av dessa som verkligen kommer till kursstart.

En stor andel av de utländska studenter som har sökt till universitet i Sverige i denna, den nationella antagningen kommer inte att kunna antas eftersom de inte hinner få klart med visum eller uppfylla andra krav som gäller för utomeuropeiska studenter. För utländska studenter finns det därför en tidigare antagningsomgång i februari. Om man räknar bort alla ansökningar från utlandet har det kommit in 1 430 fler ansökningar till fristående kurser och 804 till utbildningsprogrammen.
– Även det är mycket bra siffror. Man får komma ihåg att antalet ansökningar och antalet faktiska studenter som kommer är två helt olika saker. I fjol hade vi ingen ökning av antalet ansökningar vid den här tiden men ändå fick vi rekordmånga nybörjarstudenter, närmare 9 000, förklarar Åsa Bergenheim.

Totalt har 17 226 ansökningar till fristående kurser och 22 003 ansökningar till utbildningsprogrammen kommit in fram till den 18 april.
– Sedan får vi inte glömma att ett stort antal ansökningar fortsätter att komma även efter det datumet. Det finns en trend att vi får en allt större andel allt senare. Så vi ser framemot ännu högre siffror, säger Bergenheim.

Kontaktperson:

Åsa Bergenheim, prorektor för grund- och forskarutbildning Umeå universitet Tel: 090-786 79 49
E-post: aasa.bergenheim@adm.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg