Publicerad: 2015-08-24

”ALS ice bucket challenge 2015” – Nu kör vi igen!

NYHET Måndagen den 24 augusti klockan 14.00 antar ALS-teamet vid Umeå universitet och Norrlands universitetssjukhus utmaningen ”ALS ice bucket challenge 2015”. Vid universitetsdammen.

Ishinkar och videos med människor som hällde isvatten över sig spreds som en gigantisk isvåg över sociala medier i hela världen under augusti månad förra året. Det hela startades av en ALS-patient i USA och gav en ökad medvetenhet om sjukdomen. Amyotrofisk lateral skleros, ALS, är en sjukdom som angriper de motoriska nervcellerna i hjärnan och ryggmärgen.  Nervskadorna leder till muskelförtvining och förlamning som börjar lokalt men sedan sprider sig genom nervsystemet och till kroppens olika muskler. Än finns ingen effektiv behandling för sjukdomen som årligen drabbar drygt 230 människor i Sverige, oftast yrkesaktiva personer i 50-60 årsåldern.

Förra året skänkte svenska folket 5 miljoner kronor till ALS-forskning som en direkt följd av utmaningar, ishinkar och ökad medvetenhet om sjukdomen.  En stor del av donationerna delades ut till Umeåforskaren Peter Andersen, för att finansiera Sveriges bidrag till Projekt MinE. Projektet är ett gemensamt europeiskt initiativ för att kartlägga hela arvsmassan från 15 000 ALS patienter med syfte att identifiera skyddande, och sjukdomsorsakande gener.

– ALS teamet i Umeå som jobbar med vård och forskning kring ALS antog utmaningen förra året, och nu kör vi igen!  Vi fick stort stöd förra året och det hjälpte oss att kunna delta i ett stort gemensamt europeiskt projekt. Tillsammans blir vi starkare! Nya tekniska hjälpmedel och fler forskare som kan bidra, gör att forskningen nu går fortare framåt an någonsin förut, säger Peter Andersen som, tillsammans med Stefan Marklund och det övriga ALS teamet i Umeå, även leder studier för att ta fram antikroppar som bromsar ALS.

– Vi känner nu till ett 30-tal sjukdomsgener som kan ge upphov till ALS, och förstår i dag mycket mer om hur sjukdomen sprider sig i nervsystemet. Trots detta finns fortfarande inget botemedel mot ALS.  Det krävs mer kunskap, mer forskning.  ”…och det är ju det som är vårt yttersta mål – att vår forskning ska kunna bidra till en behandling som kan bromsa sjukdomsförloppet eller till och med förebygga att personer insjuknar i ALS.

– Kanske kan ”Ice bucket” i augusti bli en årlig påminnelse om att det fortfarande krävs mycket jobb och engagemang för att hitta en effektiv behandling mot ALS.

Tid: Måndag den 24 augusti, klockan 14.00.
Plats: Universitetsdammen, se karta: http://www.umu.se/om-universitetet/kartor/

Forskarna vill gärna ha publik och de som önskar donera pengar till ALS-forskning gör det förslagsvis till:

• ”Ulla Carin Lindquist Stiftelse för ALS forskning”, PG 90 00 49-8 Insamlingsstiftelsen för medicinsk forskning vid Umeå universitet, bankgiro 950–6130 eller plusgiro 95 06 13–0. Ange att bidraget gäller ALS-forskning.
  • "Neuroförbundet": SMS:a neuro 26 100 till 72980 för att skänka 100 kr till ice bucket challenge insamlingen.
  • ”Hjärnfonden” Sms:a  ALS till 72901 så skänker du 100 kronor
  • Projekt MinE

Film av eventet kommer att publiceras på Project MinE’s hemsida, UmUs hemsida, samt Ulla Carin Lindquist Stiftelses facebooksida, varifrån de därefter får spridas.

För ytterligare information, kontakta:

Ulrika NordströmTelefon: 073-739 66 95
E-post: ulrika.nordstrom@umu.se