Publicerad: 2005-10-12

Alumn blir årets Hans Petersonstipendiat

NYHET Författaren Maja Hjertzell, tidigare student i skapande svenska vid Umeå universitet, har fått årets Hans Petersson stipendium för sin ungdomsbok Henrietta är min hemlighet.

Maja Hjertzell är född 1971 i Eskilstuna och numera bosatt i Arvika, där hon är bibliotikarie på ett gymnasium. Hon har studerat skapande svenska vid Umeå universitet och har tidigare blivit uppmärksammad för bl.a. en monolog till Västerbottens teater. Tidigare publicerade böcker är Ett lingon i en hiss, som är en barnbok, och ungdomsboken Före och efter Bella. Nästa år utkommer en bok med den troliga titeln Du har ingenting sett

Stipendiefonden, som bildades 2003 i barnboksförfattaren Hans Petersons namn, vänder sig till unga, lovande och på svenska publicerade barn- och ungdomsboksförfattare. Tanken är att barn- och ungdomsförfattare som är i början av sitt författarskap ska få hjälp att sätta sig ner och fortsätta skriva.

Stipendiet, som nu utdelas för tredje året, förlänades 2004 Katarina Kieri, som sedemera utsågs till vinnare av Augustpriset för årets svenska barn- och ungdomsbok.

Redaktör: Helena Vejbrink