Publicerad: 2020-02-11

Alumn blir ny vd för Inter Ikea

NYHET Jon Abrahamsson Ring, alumn vid Handelshögskolan, Umeå universitet, blir ny vd för Inter Ikea, bolaget som äger varumärket. Han har tidigare varit assistent till Ingvar Kamprad, men också vd för Filippa K och Plantagen. Åren 1993–1998 läste han till civilekonom med inriktning mot service management i Umeå.

Text: Camilla Bergvall, Claes Björnberg

– Utbildningen var över förväntan. Det var roligt att vara med i uppstarten. Här fanns en lyhördhet och ett intresse av att utveckla programmet i dialog med oss studenter. I utbildningen ingick också design, IT och annat som saknades på andra liknande program. Det fanns också en öppenhet och en ambition att vi skulle tänka själva och ifrågasätta, berättade Jon Abrahamsson Ring vid ett tidigare återbesök vid Umeå universitet.

Liksom de flesta andra civilekonomstudenter drogs han mot företag med mycket kontakt med människor. Redan innan han tog examen, fick Jon Abrahamsson Ring möjlighet att gå det internationella trainee-program som Ikea ordnar med flera års mellanrum. Under fyra år i Kanada fick han jobba med logistik, sälj och varuhusuppbyggnad. Under åren utomlands hade han stor användning av kunskaperna från civilekonomprogrammet.

– Olika teorier och modeller, kanske framför allt Swot-modellen om företags förtjänster och potentiella hinder, använde jag ofta då – och jag gör det än i dag. Men framför allt tror jag att jag tillägnat mig förmågan att sortera och organisera information.

Efter fyra år i Toronto blev han varuhuschef, som han betecknar som ”världens roligaste jobb”. Men det skulle visa sig att det fanns andra tjänster i samma härad. Han har hunnit med att arbeta som assistent åt grundaren Ingvar Kamprad och vd:n Anders Dahlvig, och därmed få en verklig närbild av företagets filosofi. Därefter blev han vice vd för Ikea i Kina, för att sedan under några år lämna möbeljätten och leda modeföretaget Filippa K och trädgårdskedjan Plantagen. Men nu är Jon Abrahamsson Ring alltså tillbaka hos Ikea.

Han ser mer än gärna tillbaka på tiden i Umeå.
– Jag gillar vintern och jag tycker om att röra på mig. Något som verkligen var bra med universitetet var att man blev omhändertagen. Det kändes från dag ett att man var mer än bara en i mängden.

– Umeå universitet är ett lärosäte som vill vara i framkant. Det var också mycket därför som jag sökte mig dit. När jag började fick vi till och med en egen e-mailadress, vilket var ganska fantastiskt på den tiden…

För mer information, kontakta:

Rickard Lindberg
Studiesamordnare