Publicerad: 2024-02-14

Alumn blir ny VD på Grant Thornton

NYHET Henrik Johansson, alumn från Handelshögskolan vid Umeå universitet, blir ny vd för Grant Thornton. Henrik tillträder sitt nya uppdrag den 1 maj 2024 och efterträder Anna Johnson som lämnar bolaget efter 20 år i olika roller.

Henrik Johansson har en examen i företagsekonomi från Handelshögskolan vid Umeå universitet och är sedan 2019 medlem i Handelshögskolans externa råd beståendes av experter från näringslivet och offentlig sektor för att i samverkan utveckla Handelshögskolans verksamhet.

Henrik har arbetat på Grant Thornton sedan 2007, suttit i företagsledningen sedan 2018 och tidigare även varit chef för kontorsnätverket. Sedan 2022 är han CFO och vice vd i bolaget.

- Jag känner mig stolt över förtroendet att få leda Grant Thornton. Det är en väldigt spännande tid när näringslivet i stort och branschen i synnerhet är i omställning. Med Grant Thorntons fokus på entreprenörsföretag har vi ett fantastiskt läge att göra skillnad. Vi växer och utvecklas med våra kunder utifrån fyra affärsområden, och har alla möjligheter att ta position som marknadsledande på mid-market. Jag känner mig otroligt motiverad att få leda Grant Thornton in i framtiden, säger Henrik Johansson i ett pressmeddelande.