Publicerad: 2021-10-08

Alumn en av världens 100 mest inflytelserika personer

NYHET Adi Utarini, alumn från institutionen för Epidemiologi och global hälsa vid Umeå universitet, är utsedd av Time magazine till en av de mest 100 inflytelserika personerna i världen 2021. Utarini blir uppmärksammad för sitt arbete med att bekämpa denguefeber.

Text: Jessica Bergström Grahn

Utarini påbörjade sina masterstudier vid Umeå universitet 1997 och doktorerade 2002 med en avhandling om ett malariakontrollprogram i centrala Java, ”Evaluation of the User-provider Interface in Malaria Control Programme”. Utarini är idag verksam som professor i folkhälsovetenskap vid Gadjah Mada University i Yogyakarta, Indonesien som sedan mer än 25 år haft ett samarbete med institutionen för Epidemiologi och global hälsa i Umeå.

Bekämpar denguefeber

Utarini har blivit utvald av TIME p.g.a. hennes arbete med att bekämpa denguefeber. Den klimatkänsliga myggburna sjukdomen påverkar nästan 400 miljoner människor årligen och har beskrivits av WHO som ett av de 10 största hoten mot världens hälsa. Utarini ingår i ett internationellt team av forskare från World Mosquito Program som studerar hur man kan minska spridningen av muggburna sjukdomar.

Strategin som används innebär att man använder mygg preparerade med Wolbachia, en bakterie som är ofarlig för människor men som förhindrar att myggor överför virus till människor. Utarini var den första att i en banbrytande studie bevisa att det framgångsrikt bidrog till att få ned sjukdomstalen i ett samhälle. Forskarna tror att strategin också kan vara effektiv för att förebygga andra myggburna virussjukdomar, inklusive Zika, chikungunya och gula febern.

Viktigt för många

Maria Nilsson, professor i folkhälsovetenskap vid Umeå universitet, har på nära håll följt Utarinis arbete under de senaste tio åren då universiteten samarbetat kring klimatförändringar och hälsa.

- Förutom att vara en stark forskare har Adis förmåga att bygga förtroende för projektet i närsamhället varit en förutsättning för de resultat man uppnått, säger Maria Nilsson.

Indonesien är ett land där sjukdomen härjar och Utarini har själv insjuknat två gånger. Det är en sjukdom som kan vara dödlig, där effektivt vaccin och botande läkemedel saknas, enbart symtombehandling kan ges. Det har skett utbrott i Sydeuropa men förhållandena är ännu inte sådana att sjukdomen kunnat etableras här, menar Maria Nilsson. Men med klimatförändringen förväntas det ske inom 50 år i södra Europa, med möjliga utbrott i norr, något som förväntas hända under vår, våra barns och barnbarns livstid.

- Så även för oss i vår del av världen är framgångsrikt arbete mot dengue mycket viktigt och vi gratulerar verkligen Adi till hennes stora framgångar, säger Maria Nilsson.

Läs reportaget med Adi Utarini i TIME.