Publicerad: 2009-04-07

Alumn från manusutbildningen ska undervisa i Rwanda

NYHET – Jag ska hålla en dag kring manusskrivande för ett filmnätverk för kvinnor, "Rwandan Women in Filmnetwork", berättar Clara Bodén entusiastiskt inför sin resa till Rwanda nu på fredag. Vilket ansvar mot manusutbildningen!

2007 gick Clara Bodén ut den treåriga manusutbildningen för film, tv och nya medier vid Umeå universitet. Med en konstnärlig kandidatexamen i bagaget gav hon sig ut i frilanstillvaron. Så här snart två år senare är det intressanta projekt på gång.

– Förutom att undervisa ska jag ägna resan tiden i Rwanda åt att filma och träffa folk kring ett av mina filmprojekt. Det ska bli en väldigt spännande resa, inte minst eftersom jag kommer att vara där just när dom uppmärksammar femtonsårsminnet efter folkmordet.

Om allt går allt enligt planerna åker Clara Bodén tillbaka till Rwanda redan i november för att filma mer material. Förutom resorna planerar hon just nu en film för ett konstprojekt på Färgfabriken Norr. Den nya kortfilmen "Slåss" är snart klar, liksom den dansfilm hon spelade in i Riksgränsen tidigare under våren, resultatet av ett stipendium från Filmpool Nord.

– Det är roligt att följa de tidigare manusstudenterna under deras första yrkesverksamma år, säger utbildningens konstnärlige ledare Claes-Göran Lillieborg. Clara Bodén är en av de studenter som inte hade gjort något med film innan hon började 2004. Nu har hon redan hunnit med väldigt mycket.

Förra hösten breddade Clara Bodén sin kompetens inom filmområdet med en kurs i Digitalt filmfotografi för fotografer, filmare och konstnärer. Sedan dess har hon stått för fotot på flera filmer av registuderande vid Filmhögskolan i Göteborg. I vår är hon dessutom aktuell som en av 2009 års Sandrewsstipendiater.

Manusutbildningen vid Umeå universitet har ända sedan starten haft ett gott samarbete med Filmhögskolan i Göteborg. Två ur den föregående studentkullen, manusförfattarna Johanna Ginstmark och Jonas Lindsköld, arbetar nu i ett projekt tillsammans med två av Filmhögskolans tidigare studenter, regissörerna Anna Hylander (Leende guldbruna ögon bl.a.) och Gorki Glaser-Muller.

– Vi samarbetar också med flera andra högskolor runt om i Norden, säger Claes-Göran Lillieborg. På så sätt skapar vi arbets- och samarbetsmöjligheter för de blivande manusförfattarna. Studenterna får viktiga kontaktnät för framtiden.

Clara Bodén är uppväxt i Östersund, utbildad i Umeå och numera bosatt i Göteborg. För mer information eller intervju, kontakta henne gärna inför resan till Rwanda, tel 070-359 51 89 eller e-post , och Claes-Göran Lillieborg, manusutbildningen vid Umeå universitet, tel 090-786 63 14 eller e-post.

Redaktör: Helena Vejbrink