Publicerad: 2013-08-20

Alumn vid Designhögskolan nominerad till 2013 INDEX: Design to Improve Life

NYHET Mansour Ourasanah, examensstudent från Masterprogrammet i avancerad produktdesign 2012, har lyckas ta sig hela vägen till finalen i den prestigefyllda designtävlingen INDEX: Design to Improve Life med sitt examensarbete LEPSIS.

Konceptet LEPSIS är en hushållsapparat utformad för att odla gräshoppor. Genom konceptet vill Mansour rikta vår uppmärksamhet mot den stora frågan om hur världens resurser ska räcka till i framtiden. Han visar via LEPSIS hur man själv i framtiden kan odla sina gräshoppor i köket och vill därmed förändra västvärldens tankesätt och uppfattning av näringsrik och hållbar mat.

INDEX: Award uppmärksammar designinnovationer med makt att förbättra liv. Genom att adressera stora globala utmaningar över hela världen, belyser priset designens roll som ett verktyg för att skapa positiv förändring. Prissumman är € 500 000 och utmärkelsen är en av de viktigaste inom design.

Allmänheten har chansen att rösta på sin favorit genom CNNs hemsida.

Läs mer om Mansour Ourasanahs examensprojekt

Redaktör: Anna-Lena Lindskog