Publicerad: 2016-02-09

Alumner möter Umeås IT-bransch på Berns

NYHET Den 10 februari har alumner och andra IT-intresserade i Stockholmsområdet chans att träffa varandra och flera av Umeås innovativa och snabbväxande IT-företag. Då bjuder nämligen Umeå universitet, Umeå kommun och Infotech Umeå in till ”Umeå möter upp” på Berns salonger.

Umeås IT-bransch växer så det knakar, och har på bara några år vuxit med 80 företag och 800 tjänster. För att visa upp stadens drivkraft och nytänkande på området, bjuds alla nyfikna stockholmare inom IT-området in till ”Umeå möter upp” på Berns i veckan. Umeå universitet vill ge tidigare IT-studenter möjlighet att återknyta kontakten med varandra, staden och universitetet.

– Det här är ett sätt att erbjuda våra alumner en chans att träffa andra tidigare studenter och skapa nya kontakter inom IT-branschen. För några kanske det innebär att de hittar en ny arbetsgivare – för andra att de får veta mer om vad som händer i Umeå, säger Jennie Högström, alumnkoordinator vid Umeå universitet och en av arrangörerna till eventet.

Förutom direkta möten med ett tjugotal Umeå-företag, står också en lektion i ”Hollywoodsfysik” med Patrik Norqvist från Umeå universitet på programmet.

Sara Stangenberg, mitten, vände åter till Umeå och ett jobb hos IT-konsultbolaget CGI. Här tillsammans med Sara Winqvist, konsultchef på CGI och Nils-Petter Augustsson, institutionen för informatik. Foto: Mikael Hansson.

Sara Stangenberg är alumn vid systemvetarprogrammet och idag projektledare och konsult på CGI i Umeå. Hon valde att flytta norrut efter 2014 års ”Umeå möter upp”.

– Umeå känns som en positiv stad där det händer mycket, inte minst i IT-branschen. Man tar inte ett steg tillbaka när man flyttar hit, säger hon, och vill uppmuntra fler som bor i Stockholm att gå på onsdagens kvällsarrangemang.

Intervju med Sara Stangenberg

Arrangemanget är öppet för alla intresserade.

Anmäl dig

För mer information, kontakta:

Jennie HögströmAlumnkoordinator, Umeå universitet070-284 45 02
jennie.hogstrom@umu.se