Publicerad: 2013-11-19

Alumnintervju: Språkkonsulter med lysande framtid

NYHET Tidigare språkkonsultstudenterna Hanna Selinder och Lisa Rönnblom vann med sitt företag Språkkonsulterna Bättre Text AB det prestigefulla priset Årets unga företagare på Umeågalan i år. Motiveringen löd ”Bryter ny mark och samlar bransch-expertis i norra Sverige, till fördel för privata såväl som offentliga verksamheter. Uppdragen genomförs med stor skicklighet och lyhördhet – genom ett drivet nätverkande och nöjda kunder spås årets unga företagare en lysande framtid!”.

– Det var jätteroligt att vinna med en så fin motivering, säger Hanna Selinder. Att vinna på Umeågalan ger otroligt mycket positiv uppmärksamhet, både för vårt företag och för de tjänster vi erbjuder. Eftersom utmaningen i vår bransch är att synas och nå ut med vår kompetens var det här en bra skjuts för marknadsföringen.

Foto: Malin Grönborg

– Det blev också ett kvitto för oss på att vi gör rätt saker och är på rätt spår, säger Lisa Rönnblom. Det får vi mycket energi ifrån!

Hanna och Lisa har haft sitt företag sedan 2011, men jobbade ihop redan under studietiden på språkkonsultprogrammet.

Lisa: När vi studerade drev vi tjänsten uppsatsa.se tillsammans med en annan kursare. Där jobbade vi bra ihop och upptäckte att vi kompletterade varandra. Jag är väldigt detaljorienterad och Hanna är bra på att se helheten. Sista terminen pratade vi om vad som skulle hända sen, båda ville stanna i Umeå och jobba som språkkonsulter. Vi kom fram till att vi ville starta ett företag tillsammans och ta konsultuppdrag.

Hanna: Det fanns inte direkt några tjänster lediga som språkkonsult eller liknande, men behovet av vår kompetens fanns ju ändå. Man skriver lika mycket här uppe som någon annanstans. Många har sagt att det var modigt att göra det direkt efter examen, utan referensuppdrag och erfarenhet, men å andra sidan hade vi inget att förlora. Vi var vana att leva på lite pengar och hade ganska goda förutsättningar att starta eget.

Hur har det gått?

Lisa: Bra! Vi hade ett jättebra första år som var över förväntan. Vi har fått bra gensvar från kunderna.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

Hanna: En vanlig arbetsdag kan se ut på väldigt olika sätt, vi jobbar både med allt från försäljning och marknadsföring till att skriva texter och hålla kurser. Just nu jobbar jag till exempel med en text som handlar om områdesbehörigheter och Lisa gör research på badtunnor. Den bredden är rolig och man får lära sig mycket nya saker. Det handlar mycket om att marknadsföra vår kompetens och yrkeskåren och utbilda våra kunder i vad vi kan.

Lisa: Eftersom det är en ny marknad har vi fått jobba för våra uppdrag. Vi har själva fått välja vilka vi vill rikta oss mot och arbeta med och då har vi kunnat välja att jobba med personer som verkligen värdesätter vår kompetens.

Examinerad språkkonsult är fortfarande en yrkestitel som många inte känner till. Språkkonsulter är experter på kommunikation, främst i text. Språkkonsulter har också en djup kunskap om svenska språket och kan lösa kommunikationsproblem utifrån analytiska perspektiv.

Lisa: Det är kul att folk får börja höra talas om språkkonsulter. Nu börjar vi vara några stycken här uppe i Umeå och det är väldigt värdefullt att få hjälp med att nöta in både titeln och vår kompetens. Många har behov av vår kompetens och att ha människor som jobbar med språkvård och liknande uppgifter, men vet inte att yrket finns.

Språkkonsultprogrammet har funnits vid Umeå universitet sedan 2006 med antagning vartannat år. Programmet är treårigt och går på Institutionen för språkstudier.

Hanna: Programmet var riktigt bra och hade en otrolig bredd. Det har en tung teoretisk grund, men också praktiska moment. Få utbildningar kombinerar det på ett så bra sätt. I arbetslivet har vi verkligen insett att vi behöver i stort sett allt vi lärt oss på utbildningen. En väldigt fin sak med utbildningen är att det finns allt från en stark analytisk del till mer renodlat skrivande. Så oavsett om man vill jobba som journalist eller informatör och skriva mycket eller jobba mer analytiskt så passar programmet bra.

Lisa: Praktikperioderna är något som verkligen har hjälpt oss att se kompetensen utifrån. Man sitter på väldigt mycket teoretisk kunskap så det är bra att få komma ut och testa sin kompetens bland andra människor. Sen är det fantastiskt att på bara tre år få en sådan bredd och kunna se helheten i kommunikationen, något som är otroligt viktigt när man jobbar med text. Att förstå hur saker hänger ihop.

För dem som funderar på att läsa språkkonsultprogrammet finns mycket information att hämta och många att prata med.

Hanna: Om man sneglar på språkkonsultprogrammet och funderar på om det är något för en så rekommenderar jag att man tar kontakt med någon utexaminerad språkkonsult för att få veta mer. Man kan till exempel gå via Ess (Föreningen för examinerade språkkonsulter i Sverige) för att hitta folk.

Lisa: I språkkonsultkåren är vi väldigt nischade i vår kompetens, men alla gör så olika saker och har olika arbetsuppgifter. Man kan jobba som egenföretagare eller vara anställd, man kan jobba inom offentlig sektor eller privat sektor. Det är ett varierande yrke som definitivt är på framfart!

Läs mer om Språkkonsulterna Bättre Text på deras webbsida

Nyhet om Bättre Text av InfotechPressrelease om Bättre Text på MynewsdeskVinnare på Umeågalan 2013

Redaktör: Veronica Wiman Nilsson