Publicerad: 2022-05-23

Alumnträff i Stockholm

NYHET Den 10 maj kunde vi återigen arrangera vår årliga alumnträff i Stockholm. Denna gång samlades vi under temat "Change Management".

Katarina Önell (alumn från 1989) på Kantar-Sifo var medarrangör till denna träff i deras lokaler i centrala Stockholm där vi var närmare 40 alumner som träffades för ett eftermiddagsprogram med efterföljande After Work. Spridningsåren på examensår bland alumnerna var som vanligt stort med spännvidd ända från sent 60-tal till 2020.

Vår rektor Sofia Lundberg bjöd på en uppdatering om vad som händer vid Handelshögskolan och två av våra forskare, Robert Kihlberg och Siarhei Manzhynski, höll online-presentationer från sina avhandlingar kring ”medskapande vid organisationsförändringar” samt "hur konkurrenter kan samarbete för ökad hållbarhet".

Huvudtalare för evenemanget var Jörgen Bergqvist, alumn från 2002 med bred erfarenhet från en rad olika chefs- och vd-roller på svensk/nordisk nivå (Carlsberg, LEGO, Brio, Delicato och nu senast Insula Seafood).

Jörgen pratade om förändringsarbete som en berg-och-dalbana som nästan alltid innehåller oväntade motgångar men också ger stimulans och är ett område han aktivt letat sig till under sin karriär. Det blev även fokus på syfte/"VARFÖR" och hur man skapar högpresterande organisationer med utgångspunkt i tydligt syfte och värdegrund där Jörgen själv landat i insikten att han vill maximera sitt bidrag för en miljömässigt mer hållbar värld. I hans fall mer specifikt hur vi kan förändra matsystemet för detta ändamål.

Katarina Önell, Client Director på Kantar-Sifo berättade om hur Kantar-Sifo genomför mätningar både brett över branscher men även med samma kunder över tid kopplat till bland annat förändringsarbete.

Vi kunde glädjande summera ihop till en givande eftermiddag/kväll där det gavs utrymme för både insikter, mingel och nätverkande.