Publicerad: 2009-12-08

Alzheimerpriser delas ut vid Umeå universitet

NYHET Den legendariske före detta journalisten och tv-producenten Eric Forsgren och hans hustru Waijlit har instiftat två priser som ska delas ut vid Umeå universitet. Priserna ska uppmärksamma forskare och journalister som bidragit till ökad kunskap om Alzheimers sjukdom.

Den före detta journalisten och tv-pionjären Eric Forsgren och hans hustru Waijlit har instiftat två priser som ska delas ut vid Umeå universitet. Priserna ska uppmärksamma forskare och journalister som bidragit till ökad kunskap om Alzheimers sjukdom.

Det ena priset ska tilldelas en forskare vid ett svenskt lärosäte som bedöms ha gjort särskilt framstående insatser inom forskning om Alzheimers sjukdom. Prissumman är 100 000 kr och priset ska delas ut på Umeå universitets årshögtid. Det andra priset ska gå till en journalist eller informatör som insiktsfullt och engagerat har förmedlat kunskap om Alzheimers sjukdom till en bredare allmänhet. Prissumman är på 25 000 kr och ska delas ut vid universitetets vårpromotion. Båda priserna delas ut under fem år med start 2010.

Om priserna säger Eric Forsgren:

– Enbart inom vår egen vän- och anhörigkrets har ett tiotal personer insjuknat i Alzheimers. Vi har börjat förstå vilka svåra konsekvenser sjukdomen får för drabbade, anhöriga och andra närstående. Genom priserna vill därför jag och min hustru belöna dem som genom personligt engagemang och arbete bidragit till att öka kunskapen om Alzheimers sjukdom.

Eric Forsgren har tidigare instiftat av ett pris för bästa svenska dokumentärfilm.

Kontaktperson: Eric Forsgren
Tel: 08 - 766 40 30