Publicerad: 2004-08-17

Amasoner på planen. Ny bok om svensk damfotboll

NYHET Damfotbollens snabba expansion är en av de viktigaste och mest iögonfallande förändringarna inom svensk fotboll under 1900-talet. I en ny bok av Jonny Hjelm, docent i historia vid Umeå universitet, får vi följa hur den svenska damfotbollen växer fram

Den svenska fotbollen var fram till 1960-talets mitt en helt igenom manlig rörelse. Åren 1965–1970 förändrades detta. Varför lyckades just 60-talets kvinnor med att få igång tävlingsinriktad fotboll när tidigare försök misslyckats? Vad var det som drev dessa pionjärer?

I sin nya bok "Amasoner på planen. Svensk damfotboll 1965–1980" skriver Jonny Hjelm historien om hur den svenska damfotbollen växer fram. Damfotbollslagen bildades av unga kvinnor med anknytning till ”nya” kvinnogemenskaper på arbetsplatser, i skolor och idrottsföreningar.

Kvinnorna var påverkade av 60-talets könsrollsdebatter, men var noga med att hålla distansen till ”feministerna” som uppfattades som alltför radikala och politiserande. Damfotbollens integrering i de lokala idrottsföreningarna under 70-talet blev därför en opolitisk resultatinriktad kvinnokamp med krav på ”idrott på lika villkor”.

Förutom mer traditionellt källmaterial bygger "Amasoner på planen" på intervjuer med ett femtiotal damfotbollsspelare som var aktiva under den aktuella perioden. Fem föreningar och distrikt står i centrum: Djurgården (Stockholm), Jitex (Göteborg), Öxabäck (Västergötland), Sandåkern (Västerbotten) och IFK Malmö (Skåne).

Jonny Hjelm är docent i historia vid Umeå universitet. Han disputerade 1991 med avhandlingen "Skogsarbetarna och motorsågen. En studie av arbetsliv och teknisk förändring". Senare har han bland annat skrivit "Begåvningsreserven inom industrin. Förslagsverksamhet i Sverige under 1900-talet" (1999) och varit redaktör för antologin "Efter arbetet. Studier av svensk fritid" (2000). För närvarande arbetar han med en 100-årshistorik över Handelsanställdas förbund.

För mer information eller intervju kontakta

Jonny HjelmTel: 090-786 70 03
E-post: jonny.hjelm@histstud.umu.se.