Publicerad: 2018-02-09

Amerikanska studenter provar studentlivet i Umeå i 72 timmar

NYHET Den 13–15 februari får Umeå universitet besök av två studenter från USA som ska prova på livet som student under 72 timmar. För att dela sina erfarenheter kommer de att rapportera via sitt hemuniversitets sociala medier.

Jasmine Karlowski och Terrius Harris från University of Mississippi i USA besöker universitetet för att uppleva studentlivet i Umeå och Sverige. Besöket är organiserat inom The 72 hour exchange som togs fram under 2016.

Väl på plats i Umeå väntar ett intensivt program som bland annat inkluderar en guidad tur på Umeås två campus, en föreläsning, ett besök på IKSU och sociala aktiviteter genom Buddy Programme. För att de ska få en helhetsupplevelse av hur det är att vara utbytesstudent kommer de att bo i studentkorridor.

–      Jag hoppas på att få en inblick i studentlivet på campus och i närområdet. Eftersom Sverige är ett land med mycket vacker natur, ser jag fram emot att utforska utomhusaktiviteter i Umeå, säger Terrius Harris.

–      Det känns väldigt spännande att uppleva studentlivet i 72 timmar och jag hoppas att vi kan uppmuntra fler studenter vid University of Mississippi att ansöka om utbytesstudier till Umeå universitet. Jag studerar en master i Documentary Expression så jag ser fram emot att lära om att dokumentera högre utbildning och kultur i Sverige, säger Jasmine Karlowski.

Umeå universitet har ett utbytesavtal med University of Mississippi som undertecknades 1999. I USA betalar de inhemska studenterna en studieavgift vilket innebär att det är särskilt viktigt för universiteten där att upprätthålla balans i utbytesavtalen.

–     Bakgrunden till att vi har valt att genomföra det här projektet tillsammans med ett universitet i USA är att våra studenter vid Umeå universitet gärna vill åka till USA på utbyte. För att vi ska kunna skicka studenter dit måste vi också rekrytera studenter därifrån hit, säger Ingrid Svensson, enhetschef för International Office.

Om The 72 hour exchange

Under 2016 tog International Office och Kommunikationsenheten vid Umeå universitet fram idén om The 72 hour exchange. Det är inte ett nytt utbytesprogram utan ett initiativ för att få fler studenter att studera utomlands och för att rekrytera fler utbytesstudenter till Umeå universitet. Under vårterminen 2017 åkte två Umeåstudenter till Sogang University i Sydkorea för att prova på studentlivet där. Så att andra studenter kunde följa deras resa rapporterade de om sina upplevelser framförallt via Umeå universitets Facebooksida.

Mer information på

72hourexchange.umu.se